به گزارش پارس به نقل از مشرق،آمریکا و سایر کشورهای غربی از بازگشت تروریست‌های اروپایی و آمریکایی عضو گروه‌های مخالف دولت سوریه همچون داعش و القاعده به وطن‌هایشان به شدت نگرانند.

طبق گزارشی که سایت دیلی بیست The Daily Beast منتشر کرده، منابع امنیتی آمریکا اعلام کرده‌اند که تعداد شهروندان آمریکایی که به گروه‌های مخالف دولت سوریه همچون داعش پیوسته‌اند، بیشتر از آنی است که قبلا تصور می‌شد. این منابع، تعداد آمریکایی‌های عضو داعش را بیش از 100 نفر عنوان کرده‌اند.

 

آنچه سبب نگرانی کاخ سفید شده، بازگشت برخی از این افراد به آمریکا است.

این منابع اطلاعاتی به دیلی بیست گفته‌اند که تاکنون بین 6 تا 12 نفر از این آمریکایی‌های عضو داعش، به آمریکا بازگشته‌اند و این مسئله سبب نگرانی کاخ سفید از اقدامات احتمالی این افراد در خاک ایالات متحده شده است.

در ماه‌های اخیر جامعه اطلاعاتی آمریکا، اولویت کاری خود را بر شناسایی شهروندان غربی قرار داده که به گروه‌های تروریستی در سوریه قرار داده‌اند. حتی این موضوع در مذاکرات اخیر میان رهبران مخالف سوریه و مسئولان دولت آمریکا که در کاخ سفید برگزار شد، مطرح شده است.

مسئولان امنیتی آمریکا از این نگرانند که اعضای جداشده از داعش و سایر گروه‌های تروریستی با بازگشت به آمریکا اقدامات تروریستی در خاک این کشور انجام دهند. به همین دلیل است که یک مسئول به دیلی بیست گفته است که ما به این افراد برای بازگشت به آمریکا، خوشامد نمی‌گوییم.

هرچند سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تقریبا تمامی شهروندان این کشور که به داعش پیوسته‌اند را شناسایی کرده و در صورت بازگشت، آنها را تحت کنترل قرار می‌دهند، اما نگرانی اصلی نسبت به سایر اعضای داعش است که شهروند کشورهای غربی به جز آمریکا هستند و احتمالا به آمریکا سفر می‌کنند؛ شناسایی این افراد مطمئنا کار ساده‌ای نیست.

حدود 3 هزار شهروند اروپایی نیز عضو گروه‌های مخالف سوریه شده‌اند که با توجه به قوانین موجود، سفر آنها به خاک آمریکا نیازی به اخذ ویزا ندارد و آنها به راحتی می‌توانند وارد خاک آمریکا شوند بدون آن که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا شناختی از آنها داشته باشند.