پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سعید ساسانیان- رصد، این روزها جام جهانی از یک سو و اقدامات تروریستی و جاه‌طلبانه داعش از سوی دیگر، سایه سنگینی بر سر مساله فلسطین قرار داده است. پس از این‌که در ۲۲ خرداد، سه صهونیست ناپدید شدند، دور جدیدی از فشار بر مردم ساکن در نوار غزه و کرانه باختری، رهبران حماس و سایر گروه‌های مقاومت آغاز شد.

بازرسی‌های شبانه از منازل فلسطینیان که معمولا با از میان بردن وسایل خانه و ضرب و شتم اعضای خانه همراه بود، دستگیری‌های گسترده، دستگیر دوباره العیساوی نماد مقاومت و اعتصاب غذا در زندان، حمله موشکی به نوار غزه، مسدود کردن راه‌های انتقال پول و … از جمله این فشارها بوده است. اما وقتی جنازه سه صهیونیست ربوده شده پیدا شد، شهرک‌نشینان صهیونیست در اقدامی وحشیانه محمد ابوخضیر نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی را پس از مجروح کردن، زنده زنده در آتش سوزاندند تا به زعم خود، پاسخی دندان‌شکن به گروه‌های مقاومت داده باشند. 

همه این تحولات حالا موجب شده تا خشم مردم فلسطین برانگیخته شود تا جایی که برخی کارشناسان از شکل‌گیری انتفاضه جدیدی سخن می‌گویند. نزدیکی زمانی این تحولات با روز جهانی قدس نیز مزید بر علت شده است تا رژیم صهیونیستی تدابیر امنیتی شدیدتری را در مواجهه با معترضان در نظر بگیرد. در این میان اما مساله فلسطین با یک حاشیه همراه شده است؛ حاشیه‌ای که نسبتی با اصل ماجرای فلسطین ندارد اما مدت‌هاست از سوی برخی گروه‌های مغرض و بی‌بصیرت دامن زده می‌شود.

جایگاه فلسطین در آرمان‌های انقلاب اسلامی آن‌قدر رفیع است که در مبارزات امام خمینی و انقلابیون با نظام پهلوی، می‌توان جای پای آن را به وضوح دید. اما پس از بحران سوریه، این مساله کمی تحت شعاع اقدامات اشتباه بخشی از حماس قرار گرفت. خالد مشعل به عنوان رهبر این بخش، مواضع واگرایانه از ایران و جبهه مقاومت در خصوص بحران سوریه اتخاذ کرد تا جایی که دفتر او پس از سال‌ها که در دمشق بود، حالا در دوحه قطر است.

اگرچه حماس در بیانیه‌هایی مواضع اصولی خود را در قبال بحران سوریه مطرح کرده اما، مواضع مشعل به عنوان اصلی‌ترین و رسانه‌ای‌ترین شخصیت حماس، به گونه‌ای بود که باعث شد تا عملا حماس در مقابل سایر اعضای جبهه مقاومت قرار گیرد. اگرچه این مواضع حالا در حال ترمیم است اما ذهنیت‌های منفی شکل گرفته ناشی از این مواضع هم‌چنان آزاردهنده است. در این میان، هر چقدر که نظام اسلامی ایران، وزارت‌خارجه و دستگاه‌های امنیتی مرتبط با تدبیر در مقابل واگرایی بخشی از حماس، واکنش نشان داده و با هوشمندی شرایط را برای افزایش کدورت‌ها فراهم نکردند و در عین اختلاف نظر با بخشی از حماس بر سر بحران سوریه، از گسترش این کدورت‌ها جلوگیری کردند تا شرایط را برای مدیریت رفتارها فراهم سازند.

برخی رسانه‌های داخلی که از قضا بعضا مخاطب بسیار زیادی نیز دارند، با انتشار گزارش‌های متعددی از رفتارهای حماس، در مخالفت با این گروه کوشیدند. برخی سایت ها با روی کار آمدن اخوان المسلمین، بدون در نظر گرفتن نظم منطقه‌ای حاکم و صرفا به دلیل اتخاذ برخی مواضع از سوی مرسی که رئیس جمهور مصر بود، سیاه‌نمایی از اقدامات اخوان را در دستور کار قرار دادند. هم‌زمان با این مساله و چرخش‌های معنادار بخشی از حماس به رهبری خالد مشعل از مواضع جبهه مقاومت در قبال بحران سوریه، انتقادات تند رسانه‌ای علیه همه حماس و نه صرفا بخش خارج‌نشین آن، در این سایت ها ضریب گرفت تا جایی که صریحا و با ادبیاتی تند، حماس محکوم به خیانت به ایران، حزب‌الله و سوریه شد. برخی سایت‌های دیگر هم البته با مخاطبین کم‌تر، بر همین مسیر حرکت کردند البته با لحنی شدیدتر.

مشکل این سایت‌ها اما این بود که به یک نکته ظریف دقت نمی‌کردند و آن، اصل مساله فلسطین بود. این رسانه‌ها تا جایی در نقد حماس پیش رفتند که بخشی از حماس را همه حماس تعبیر کردند و از سوی دیگر، در ذهن مخاطب، حماس را همه فلسطین نشان دادند و لذا اشتباهات حماس، اشتباهات فلسطینیان معرفی شد. انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر این‌که فلسطینی‌ها علیه مدافعان حرم می‌جنگند، بدون تفسیر این مساله که ملت فلسطین نیز مانند هر ملت دیگری، دچار تقسیم‌بندی‌هایی است، کما این‌که گروه‌های فلسطینی در حمایت از بشار اسد علیه جبهه النصره نیز می‌جنگیدند، عملا ذهن کم اطلاع از معادلات میدانی و سیاسی معطوف به فلسطین را دچار سوءتفاهم کرد تا جایی که اصل فلسطین در حاشیه قرار گرفت.

حالا و با نزدیک شدن به روز قدس که مظهر حمایت ملت ایران از آرمان مقدس فلسطین است، دوباره برخی با شبهه‌افکنی در پی این‌ هستند تا با اتهامات واهی به حماس، حضور مردمی در این راهپیمایی عظیم را تحت الشعاع قرار دهند. یکی از سایت‌های خبری، طی روزهای گذشته با بیان این‌که حماس از داعش حمایت کرده و از طریق اردن برای او اسلحه ارسال کرده است! این ماموریت را انجام داد. این خبرهای بی‌اساس باعث شد تا اسامه حمدان مسئول روابط خارجی حماس چنین مساله‌ای را تکذیب کرده و آن را خنده‌آور بداند.

مردم ایران در روز قدس امسال نیز نشان خواهند داد که آرمان فلسطین برای آن‌ها بسیار والاتر از اشتباهات بخشی از حماس خواهد بود اما آن‌چه در این میان مهم است، رسالت اطلاع‌رسانی است که متاسفانه برخی رسانه‌های داخلی، با عدم پای‌بندی دقیق به آن و با تعمیم اشتباهات حماس به فلسطینیان، افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دادند.