پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سخنگوي سازمان انرژي اتمي گفت: هدف اصلي راه‌اندازي رآكتور آب سنگين اراك، تأمين راديو ايزوتوپ‌هاي مورد نياز براي بهره‌برداري در حوزه‌هاي بهداشتي، كشاورزي و صنعتي بوده و البته كاربردي مشابه رآكتور تهران داشته و قابل استفاده همزمان نيز است.

بهروز كمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، اظهار داشت: با توجه به اين‌كه تمام مراحل طراحي و ساخت رآكتور آب سنگين اراك به همت مهندسان و متخصصان ايراني، آن هم تحت فشارها و محدوديت‌هاي تحريمي و بدون هيچ گونه اتكا به منابع و امكانات خارجي صورت گرفته است كار ساخت با قدري كندي ولي با پيشرفت مستمر دنبال شده و در حال حاضر به ميزان 87 درصد پيشرفت داشته است.

معاون روابط راهبردي و امور مجلس سازمان انرژي اتمي در مورد اينكه  ايران از چه طريقي باز طراحي رآكتور آب سنگين اراك و كاهش پلوتونيوم را انجام خواهد داد گفت: در اين مرحله فعلاً تمام راه حل‌ها بويژه راه حل‌هاي پيشنهادي مورد بررسي قرار خواهد گرفت و هنوز تصميمي اتخاذ نشده است.

كمالوندي با اشاره به دستاوردهاي هسته اي كشورمان به «پارس» گفت: سازمان انرژي اتمي بخوبي از اهميت رآكتور آب سنگين اراك و ضرورت حفظ دستاوردهاي هسته‌اي از جمله فناوري پيشرفته آب سنگين اطلاع دارد و قطعاً همه تلاش خود را مبذول خواهد داشت كه از اين دستاوردهاي مهم صيانت كند.

آب سنگين و سبك در مجتمع اراك

مجتمع اراك در منطقه خنداب قرار دارد. معروف به IR-40 يكي از سايت‌هاي بزرگ هسته‌اي كشور است كه در ۷۵ كيلومتري شمال غرب اراك و در 5 كيلومتري شهر زيباي خنداب قرار دارد.

اولين تلاش براي تهيه آب سنگين در ايران در سال ۱۳۶۳ به طور آزمايشگاهي و با استفاده از روش الكتروليز انجام شد. كار ساخت مجتمع از سال ۱۳۷۷ خورشيدي آغاز و تمامي مراحل طراحي و اجراي آن توسط متخصصان ايراني انجام شد. بهره برداري از اين نيروگاه در سال ۱۳۸۵ انجام گرديد.

مجتمع اراك شامل يك نيروگاه ۴۰ مگاواتي و رآكتور تحقيقاتي است. توليدات نيروگاه شامل آب سنگين و آب سبك است كه از محصولات جانبي آب سنگين به شمار مي‌رود.

آب سبك جهت درمان و پيشگيري از سرطان كاربرد دارد. آب سنگين توليدي اين نيروگاه در حوزه‌هاي مختلف از جمله زيست شناسي، پزشكي، فيزيك و ... كاربرد دارد. همچنين از آن به عنوان ماده خنك كننده براي نيروگاه‌هاي هسته‌اي و توليد راديودارو استفاده مي‌شود.

مخالفان فن آوري هسته‌اي ايران معتقدند اين نيروگاه مي‌تواند در صورت آغاز و گسترش فعاليت، پلوتونيوم قابل استفاده در ساخت سلاح هسته‌اي توليد كند.

مقامات ارشد جمهوري اسلامي ايران بارها در تبيين و تشريح دكترين هسته‌اي ايران بر صلح آميز بودن آن تاكيد كرده‌اند و اعلام مي‌كنند كه توليدات اين مجتمع هسته‌اي نيز در جهت منافع صلح آميز است