به گزارش پارس به نقل از مهر، آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی قبل از ظهر پنج‌شنبه در دیدار با وزیر نیرو با اشاره به اینکه برخی مشکلات از اعمال ما نتیجه می‌گیرد اظهار داشت: گناهان ما مانع نزول نعمت‌های خداوند است.

وی افزود: باید توجه به خدا داشته باشیم و از خداوند برای حل مشکلات استعانت بطلبیم. این مرجع تقلید به اهمیت دستگیری از ضعفای جامعه اشاره کرد و ابراز داشت: باید با یکدیگر مهربان بوده خدا را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: وظیفه دینی و شرعی ما در مسئله مهم آب که خداوند هم تأکید بسیاری بر آن داشته رعایت دقت در مصرف و صرفه‌جویی است و همه در این زمینه وظیفه دارند.

وی استفاده ناصحیح از آب و حفر چاه‌های غیر مجاز را در کمبود آب مؤثر دانست و از مسئولان خواست در این زمینه دقت کافی داشته باشند.

دچار کمبود جدی منابع آب هستیم

وزیر نیرو هم در ابتدای این دیدار با اشاره به بحران خشک‌سالی در کشور گفت: شرایط جوی کشور تغییر کرده و نزولات آسمانی با کاهش چشمگیر روبه‌رو است.

وی افزود: ما در حال حاضر دچار کمبود جدی منابع آب هستیم در حالی که مصارف هر روز در حال افزایش است.

حمید چیتچیان اضافه کرد: جریان آب در رودخانه‌ها نصف شده است منابع آب زیرزمینی به دلیل برداشت بی رویه و چاه‌های غیر مجاز افت کرده و در نیمی از دشت‌های کشور شرایط بحرانی به لحاظ بیلان منفی برداشت آب را شاهد هستیم.

وی گفت: یکی از راهکارها این است که منابع جدید را از کشورهای همسایه فراهم کنیم. راهکار دیگر شیرین کردن آب دریاها است که این مسئله محدودیت‌های بسیاری دارد و پاسخگوی نیاز امروز ما نیست.
به عقیده وزیر نیرو تنها راه برای مقابله با شرایط موجود و راه نجات ما از مشکلات صرفه‌جویی در مصرف آب است.

کشاورزان 92 درصد منابع آبی را مصرف می‌کنند

وی ابراز داشت: کشاورزان در حال حاضر 92 درصد منابع آبی را مصرف می‌کنند و کاهش این رقم کار ساده‌ای نیست. چیت‌چیان با اشاره به اینکه راهنمایی علما در این زمینه بسیار اثرگذار خواهد بود خاطرنشان کرد: اثرات روش‌های قانونی برای مدیریت مصرف محدود است اما راه اعتقادی تأثیر بیشتری بر مردم دارد.

وی با اشاره به مسئله برق در وزارت نیرو گفت: در بخش برق وزارت نیرو تلاش‌های خوبی انجام شده اما در این بخش نیز چشم ما به همکاری مردم است تا تابستان بدون مشکلی داشته باشیم.