به گزارش پارس به نقل از تسنیم، روزنامه هاآرتص در گزارشی به تاریخ پنجشنبه، ۲۶ ژوئن (برابر با ۶ تیرماه) نوشته مقام‌های بلندپایه اسرائیلی می‌گویند از نشانه‌هایی مبنی بر ملایم شدن موضع کشورهای حاضر در مذاکرات هسته‌ای با ایران در قبال تعداد سانتریفیوژهای این کشور نگران هستند. آنها می‌گویند قدرتهای جهانی ظاهراً حاضرند با ایران دارای چندین هزار سانتریفیوژ، در عوض چند صد سانتریفیوژ که سقف مطالبه قبلی آنها بوده کنار بیایند. 

به نوشته این روزنامه، اسرائیل نگران است که آمریکا و سایر کشورهای حاضر در مذاکرات هسته‌ای در حال نشان دادن نرمش بر سر مواضعشان درباره تعداد سانتریفیوژهای مجاز ایران به موجب توافق جامع هسته‌ای هستند.

ششمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ از زمان عقد توافق موقت ژنو، چهارشنبه هفته آینده در وین آغاز خواهد شد. برخی گزارش‌ها حاکی است این دور از مذاکرات بیش از دو هفته به طول خواهد انجامید تا دو طرف آخرین تلاش‌‌ها را برای حصول توافق بر سر راهکار جامع هسته‌ای ایران قبل از سر رسید موعد پایانی توافق موقت ژنو، یعنی ۲۰ جولای (برابر با ۲۹ تیرماه)، انجام دهند.

پنجمین دور این مذاکرات روز سی‌ام خرداد ماه به پایان رسید. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پایان این دور از مذاکرات شروع نگارش متن توافقنامه نهایی را تحول مهم این دور از مذاکرات خواند، اما گفت طرفین هنوز اختلافات مهمی دارند. وی همچنین از مواضع سرسختانه برخی کشورهای به ویژه آمریکا انتقاد کرد.

علی‌رغم این، برخی مقامات بلندپایه اسرائیل مدعی شده‌اند آمریکا و سایر کشورهای حاضر در این مذاکرات در حال عقب‌نشینی از برخی مطالبات اولیه‌ای هستند که در پنجمین دور از این مذاکرات مطرح شده است.

روزنامه هاآرتص می‌نویسد مقامات اسرائیلی از مواضع کشورهای غربی در برخی موضوعات نظیر رآکتور آب سنگین اراک، ذخائر فعلی اورانیوم غنی‌شده ایران و برنامه موشک‌های بالیستیک خشنود هستند اما در عین حال از مواضع این کشور که به گفته خودشان «تسلیم غرب» در برابر شبکه سانتریفیوژهای ایران است، نگران هستند.

یک مقام اسرائیلی که اشاره‌ای به نامش نشده گفته یک ماه پیش قدرتهای جهانی موضع بسیار سختگیرانه‌ای در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران داشتند و توافق کردند که ظرفیت غنی‌سازی ایران را تنها در قالبی نمادین و محدود به ۳۰۰ تا ۵۰۰ سانتریفیوژ نگاه دارند. با این حال، این مقام اسرائیلی که هاآرتص وی را از افراد شرکت‌کننده در گفت‌وگوهای اسرائیل با کشورهای ۱+۵ معرفی می‌کند ادعا می‌کند: «بعد از آخرین دور مذاکرات ما نگران شدیم که کشورهای ۱+۵ این سرنخ را به ایرانی‌ها داده‌اند که تمایل دارند درباره تعداد بیشتری از سانتریفیوژها با این کشور گفت‌وگو کنند.» 

این مقام همچنین مدعی شده طبق اطلاعات رسیده به اسرائیلی‌ها موضع جدید کشورهای ۱+۵ این است که ایرانی‌ها می‌توانند بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ سانتریفیوژ داشته باشند. هاآرتص خبر داده اسرائیل در هفته منتهی به دور تازه مذاکرات چندین جلسه رایزنی با نمایندگان کشورهای ۱+۵ خواهد داشت. دوشنبه هفته آینده یک هیئت اسرائیلی راهی واشنگتن می‌شود تا با مذاکره‌کنندگان آمریکایی در این باره گفت‌وگو کند.

«یوال آشتاینیتز»، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل، «ژوزف کوهن»، مشاور امنیت داخلی، «ژرمی ایساشادورف» و معاون مدیر کل وزارت خارجه در امور راهبردی سرپرستی این هیئت را به عهده خواهند داشت. گزارش شده وزیر اطلاعات اسرائیل پس از این سفر راهی لندن و پاریس خواهد شد تا با وزاری خارجه این کشورها درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند. مقام بلندپایه اسرائیلی گفته پیام استاینیتز به آمریکا، فرانسه و انگلیس این خواهد بود که هر گونه توافق با ایران بایستی بر بازداری و نه تنها مبتنی بر افزایش بازرسی‌ها از این برنامه باشد.

یک مقام بلندپایه دیگر گفته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت‌وگوهایی مشابه با رهبران کشورهای ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران خواهد داشت.