به گزارش پارس به نقل از مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه کمیته هماهنگی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: موضوع حقوق بشر از مباحث بسیار مهمی است که ایران در این زمینه دارای دیدگاه و حرف های جدید در صحنه بین الملل است.

وی تاکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در آستانه انتخابات اخیر از حق الناس نام بردند و مفهوم جدی جدیدی به مفاهیم بین المللی حقوق بشر افزوده شد، ضروری است با هماهنگی جدی در صحنه داخلی ، در عرصه بین المللی حضور فعال داشته باشیم.

ظریف گفت: مجموعه نظام و قوه قضائیه با ایجاد ستاد حقوق بشر ، زمینه ساختاری برای شکل گیری جدی چنین کاری فراهم کرده اند و بنده در این جلسه شرکت کردم تا اقدامات وزارت امورخارجه به عنوان بخشی از این ستاد را در زمینه حقوق بشر مرور کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اقدامات این دستگاه برای مقابله بااتهامات حقوق بشری غرب علیه کشورمان گفت: ایران به عنوان نظامی که بر مبنای تعالیم اسلامی، هم پیگیری حقوق شهروندان خود و هم پیگیری حقوق بشر به عنوان موضوع جدی بین المللی را در دستور کار داشته و دارد، حرف برای گفتن دارد و باید در عرصه بین المللی در این زمینه حضور فعال داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید هم جلوی بهانه ها را گرفت و هم به دروغ پردازی ها علیه جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین الملل پاسخ داد.

حقوق بشر، میدان مثبت فعالیت جمهوری اسلامی

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز در حاشیه جلسه کمیته هماهنگی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، حقوق بشر را میدان مثبت فعالیت جمهوری اسلامی ایران دانست و براقدام فعال و استفاده درست از این عرصه تاکید کرد.

جواد لاریجانی با اشاره به حضور وزیر امورخارجه به عنوان میهمان ویژه این جلسه گفت: آقای دکتر ظریف صرفنظر از سمتش یکی از معدود کارشناسان برجسته کشور در موضوع حقوق بشر است که سال های زیاد از نزدیک با او همکاری داشته ام.

لاریجانی افزود: وزارت خارجه در پیشبرد اهداف نظام به ویژه در موضوع حقوق بشر ، نقش بسیار کلیدی دارد و بخش عمده کار حقوق بشر ، بحث دیپلماسی هم هست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات این قوه برای مقابله با گزارش مغرضانه احمد شهید علیه کشورمان گفت: ما با گزارشگری سر دعوا نداریم موضع عمومی نظام این است که گزارشگری، کار بسیار درستی است منتهی آن را کار حرفه ای می دانیم که چارچوب بین المللی دارد و گزارشگر هم باید هنجارها را در این باره رعایت کند.

وی افزود: مشکل ما با " احمد شهید "، شخصی نیست بلکه درباره نحوه رفتار و در نظر نگرفتن مبانی گزارشگری اوست و اشکالات فاحشی در کارش وجود دارد.ما در یکی از جلسات ، این موضوع را به خانم بیلای ، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل منعکس کردیم و او قول داد کمیته ای برای بررسی این نکات تشکیل دهد.