به گزارش پارش، دکتر علی اکبر صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نیروگاه اتمی بوشهر از ساعت پنج و نیم صبح امروز وارد مدار شد و هم‌اکنون در حال تزریق برق به شبکه برق سراسری کشور است.

وی ادامه داد: هر نیروگاه اتمی لازم است که طی سال مدتی را برای سوخت‌گذاری جدید از مدار خارج شود که این تغییر سوخت با موفقیت در نیروگاه اتمی بوشهر انجام شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور ادامه داد: پس از انجام عملیات سوخت‌گذاری، تست‌های لازم نیز انجام شد و ساعت پنج و نیم صبح امروز با موفقیت وارد مدار تولید شد.

نیروگاه در حال حاضر با 50 درصد قدرت اسمی خود کار می‌کند

وی با بیان اینکه این نیروگاه در حال حاضر با 50 درصد قدرت اسمی خود کار می‌کند، تصریح کرد: ظرف روزهای آینده این نیروگاه به ظرفیت اسمی خود می‌رسد و با 100 درصد توان کار خواهد کرد.

صالحی با اشاره به افزایش مصرف برق در فصل تابستان، تاکید کرد: این نیروگاه در زمان افزایش مصرف برق می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و باعث کاهش مصرف سوخت مایع و گاز شود.

لازم به ذکر است که در جریان این تعویض سوخت، یک سوم از مجتمع‌های سوخت هسته‌ای با مجتمع‌های جدید سوخت به وزن تقریبی 27 تن تعویض می‌شود و آرایش مجتمع‌های سوخت قبلی در قلب راکتور، بر اساس محاسبات دقیق هسته ای، تغییر پیدا خواهد کرد.

بر این اساس، همزمان با تعویض سوخت، تعمیرات برنامه ریزی شده سالانه نیروگاه با مدیریت متخصصان و کارکنان ایرانی و مشارکت شرکت‌های توانمند ایرانی و روسی انجام شد.

نیروگاه اتمی بوشهر اولین نیروگاه هسته‌ای ایران است که دارای ظرفیت تولید یک‌هزار مگاوات برق است.