به گزارش پارس به نقل از  تسنیم، امام خامنه‌ای در مراسم دانش‌آموختگی دانشگاه علوم انتظامی در سال 90 کارکنان و فرماندهان نیروهای انتظامی را به عنوان حافظان امنیت، آسایش و آرامش مردم، «مجاهدان واقعی فی سبیل الله» خواندند؛ نیروهایی که در قالب یگان‌های تخصصی راهور، آگاهی، اطلاعات و امنیت، مرزبانی، یگان ویژه، مبارزه با مواد مخدر و ... برای حفظ آرامش و امنیت کشور در تلاشند و جان خود را برای استقرار امنیت در این مرز و بوم به خطر می‌اندازند.

در این میان شاید وظیفه مأموران مرزبانی و حفاظت از مرزها و حفظ امنیت کشور در سخت‌ترین شرایط جغرافیایی و آب و هوایی را بتوان یکی از سخت‌ترین مأموریت‌های تعریف شده در یگان‌های مختلف نیروهای انتظامی توصیف کرد؛‌ نیروهایی که در گستره هزاران کیلومتر از مناطق مرز ــ از قله‌های سربه فلک کشیده غرب تا دشت‌های کویری و تپه ماهورهای شرق ــ به عنوان چشم بیدار نیروی انتظامی، خاری در چشم اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر شده‌اند و در خط مقدم این مبارزه نیز هر گونه خطری را به جان خریده‌اند؛ مأمورانی که بی‌بهره از هرگونه امکانات اولیه و به دور از خانواده، در برف و سرمای استخوان سوز غرب و در گرمای کویری شرق، کمر به حراست از این آب و خاک بسته‌اند.

این جانفشانی هر روزه سربازان وطن در مرزها در شرایطی است که در بسیاری از نقاط مرزی، این مرزبانان از داشتن استحکامات مرزی، جاده،‌ آب، برق و حتی سرپناه و در پاره‌ای اوقات از داشتن نخستین امکانات محرومند و در بسیاری از پست‌های مرزی، این مأموران مجبورند در شرایط بی رحم و خشن آب و هوایی مرزهای کشور، در چادر اقامت کنند. این در حالی است که به دلیل عدم وجود جاده‌های مرزی در برخی نقاط و صعب‌العبور بودن تردد در این مناطق، با نامساعد شدن شرایط جوی، امکان تغییر پست و ارسال آذوقه به این سربازان و مأموران مرزی نیز وجود ندارد. 

از سوی دیگر درگیری دائمی مرزبانان در مرزهای غربی و شرقی کشور با اشرار، گروه‌های تروریستی، باندهای قاچاق و کارتل‌های بزرگ و قدرتمند مواد مخدر که علاوه بر ثروت و منابع مالی هنگفت، دارای آخرین امکانات و تجهیزات نظامی نیز هستند، همواره این مجاهدان فی سبیل الله را در معرض خطر قرار می‌دهد و درگیری‌های اخیر در مرز سراوان، شهادت بیش از 3700 نفر، مجروحیت 12 هزار تن و به گروگان گرفتن 5 سرباز توسط گروهک‌های تروریستی معاند، از جمله این مخاطرات است.

اما در این میان به نظر می‌رسد حافظان مرز، علاوه بر تحمل مخاطرات جانی و شرایط غیرقابل تحمل جوی در مرزها، خود و خانواده‌شان با مشکلات مالی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. 

گر چه به گفته سردار حسین ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی ناجا، اعطای حقوق و تسهیلات بر اساس قانون انجام می‌شود و افزایش 50 درصدی حقوق سربازان در منطقه سیستان از ماه آینده اجرایی می‌شود ولی به نظر می‌رسد برای حل مشکل معیشت مرزبانان، لازم است فرمانده مرزبانی آستین بالا زده و مشکلات مالی و معیشتی مرزبانان و حافظان امنیت این مرز و بوم را به نحوی حل کند. چراکه در صورت عدم تامین معیشت این مرزبانان،‌ کارتل‌های قدرتمند و تروریست‌های ثروتمند از این نقطه ضعف برای پیش‌برد اهدافشان حداکثر استفاده را خواهند کرد. 

البته سردارمحمدکاظم تقوی در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص حقوق ماموران مرزبانی و گلایه مرزبانان از حقوق و مزایای دریافتی و پایین بودن این حقوق به نسبت سختی کارشان در مرزها، حقوق مرزبان مستقر در مرزها را به تناسب مراتب مختلف، سطح  تحصیلات و درجات آنها متفاوت می‌داند ولی در عین حال با ابراز بی اطلاعی از حداقل حقوق مرزبانان این استان می‌گوید: با توجه به اینکه در سال جدید حقوق مرزبانان افزایش داشته است من به درستی اطلاعی از حقوق حداقلی مرزبانان در حال حاضر ندارم ولی تصور می‌کنم حداکثر حقوق مرزبانان، یک میلیون و 500 هزار تومان است.

وی پرداختی مرزبانان را علاوه بر حقوق معمول، شامل 20 روز فوق‌العاده ماموریت عنوان می‌کند و می‌گوید: گرچه حقوق دریافتی مرزبانان در مقابل دیگر مشاغل قابل مقایسه نیست و خدمت در این بخش به مراتب سخت‌تر از دیگر مشاغل است ولی ما وقتی سربازی برای دفاع از مرزهای کشور و این شغل را با تمام شرایطش به عنوان یک اصل پذیرفته‌ایم، پس فرع آن و مشکلات مالی آن را هم می‌پذیریم. البته برای مرزبانانی که در منطقه تایباد خدمت می‌کنند، سالانه 3 ماه ارشدیت در نظر گرفته شده است که در ارتقای رتبه و درجه آن‌ها موثر است و امتیازاتی برای دریافت وام خودرو نیز برای آن‌ها اندیشیده شده است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که آیا این حقوق، می‌تواند انگیزه ایستادگی در برابر اشرار و قاچاقچیان و عدم لغزش آن‌ها در برابر پیشنهادهای وسوسه انگیز قاچاقچیان باشد؟، گفت:  مسئولان می‌توانند برای سختی و مشقتی که مرزبانان در برابر حراست از مرزهای کشور متحمل می‌شوند، تسهیلات بیشتری را درنظر گیرند و من اطلاع دارم که افزایش این تسهیلات نیز یکی از دغدغه‌های فرمانده ناجاست.

در پایان باید تاکید کرد که اگرچه پاسداری از مرزهای کشور از جمله اعمالی است که در کلام معصومان بر اجر معنوی آن تاکید بسیار شده است و پیامبر اکرم (ص) در تکریم جایگاه مرزبانان فرموده: «یک روز مرزبانى در راه خدا بهتر است از دنیا و هر چه در آن است» اما دور از ذهن نیست که فشار مالی و عدم تامین معیشت مرزبانان، امکان لغزش آنها را افزایش دهد.

قاچاقچیان مواد مخدر می‌گویند: مرزبانان برای حقوق حداکثر یک میلیون تومانی‌شان باید چند شبانه روز بی‌خوابی بکشند و ما برای رد کردن محموله خودمان، برای یک ساعت خوابیدن چند برابر حقوق ماهانه‌شان را به آنها پیشنهاد می‌دهیم!