به گزارش پارس به نقل از فارس ؛ علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص سفرش به کشور چین، به برگزاری جلسات مختلف با نخبگان و اندیشمندان آن کشور و علاقه‌مندی آنان به آشنایی با وضعیت منطقه و به ویژه سوریه و عراق و دریافت تحلیل‌های دقیق و نو گفت: در جلسات متعدد با اندیشمندان در خصوص موضوعات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر صورت گرفت و به سؤالات آنها در خصوص مسائل بین‌المللی، عراق، سوریه و نقش روسیه در عرصه بین‌الملل توضیحاتی ارائه شد که با استقبال جدی آنان همراه بود.

او گفت: در مسائل مربوط به سوریه و عراق نخبگان و اندیشمندان مراکز مختلف علمی با تحلیل‌های جدیدی روبرو شدند که به نظر می‌رسید تاثیرگذار بوده باشد.

ولایتی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از بازدید مراکز تحقیقاتی و علمی چین چیست، گفت: با توجه به جایگاه کشور چین و مراکز تحقیقاتی استراتژیک آن، در این سفر تلاش شد چند مرکز مهم و تأثیرگذار تحقیقاتی مورد بازدید قرار گیرد و با مسئولان آنان مذاکره صورت پذیرد که از جمله آنها مرکز آکادمی علوم اجتماعی، مؤسسه مطالعات بین‌الملل وابسته به وزارت امور خارجه چین، دانشگاه خلق چین، مرکز مطالعاتی شانگهای و ... بود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: توافق برای گسترش هر چه بیشتر همکاری‌های فی‌مابین در زمینه فعالیت‌های پژوهشی و علمی مورد تاکید قرار گرفت و به ویژه در موضوع مسائل اقتصادی، بین‌المللی جاده ابریشم که به لحاظ تاریخی با سابقه دو کشور ایران و چین شناخته می‌شود مقرر شد فعالیت‌های علمی تحقیقاتی بین مرکز تحقیقات استراتژیک و مراکز تحقیقاتی چین به انجام رسد و امضا تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع و مرکز آکادمی علوم اجتماعی چین می‌تواند در این جهت حائز اهمیت باشد.

او در خصوص ملاقات‌های صورت گرفته در این سفر نیز یادآور شد: ملاقات با معاون نخست‌وزیر و مسئول سیاست خارجی و امنیت ملی چین بسیار حائز اهمیت بود که در این دیدار بر ارتقای روابط استراتژیک تا بالاترین سطح ممکن مذاکره شد.

ولایتی ادامه داد: او با استقبال از همکاری‌های دو کشور جایگاه مراکز تحقیقاتی را در دستیابی به این مهم بسیار حائز اهمیت دانست و حضور در جمع نخبگان و اصحاب رسانه و همچنن سخنرانی در مراکز علمی و دانشگاهی در این زمینه مورد استقبال قرار گرفت.

او در ادامه گفت: همچنین در ملاقات با روسای دانشگاه‌ها و برخی مراکز علمی دانشگاهی و موسسات تحقیقاتی بر گسترش تعاملات فی‌مابین تاکید شد چراکه دو کشور ایران و چین بالاترین ظرفیت را در منطقه آسیا برای گسترش روابط دارند و به نظر تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در مراکز علمی مختلف در حوزه سیاست خارجی و علمی زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌ها فراهم کرد.

ولایتی در عین حال گفت که در بحث مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم هم مذاکرات خوبی به انجام رسید.

او در پایان اظهار گفت: با گسترش همکاری‌های علمی تحقیقاتی میان ایران و چین شاهد ارتقای روابط استراتژیک در بالاترین سطح ممکن باشیم.

دانشگاه خلق چین در حاشیه بازدید ولایتی و سخنرانی در جمع اساتید و محققان این دانشگاه لوح استاد و محقق غیرمقیم را به وی اعطا کرد.

همچنین رئیس دانشگاه خلق چین حضور ولایتی را فرصت مهمی دانست تا با استفاده از تحلیل‌های سیاسی و بین‌المللی وی بتوان اطلاعات بهتر و روشن‌تری را از سطح بین‌الملل و به طور خاص منطقه‌ای دریافت کرد.