به گزارش پارس به نقل از فارس، سعید حجاریان تئوریسین اصلاحات در گفت‌وگو با ویژه نامه اعتماد اظهار داشته است که بدیل مشارکت در جریان اصلاح‌طلب شکل دیگری از پوپولیسم احمدی‌نژادی بود چرا که آن زمان ادعا می‌شد که کاندیدای جدی جناح راست و پایداری کسی است که همان راه را پیش خواهد رفت.

وی افزود: ما برای حل مسئله مردم از خیر توسعه سیاسی و مطالبات خودمان صرف‌نظر کردیم زیرا مطالبات مردم بر مطالبات اصلی ما مقدم است و با همین نگاه در انتخابات شرکت کردیم.

تئوریسین اصلاحات «تحریم» را بدیل دیگر اصلاح‌طلبان در مورد انتخابات دانست و گفت: تنها نتیجه تحریم این بود که باعث می‌شد راه برای ادامه وضع موجود باز شود.

حجاریان در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کنید جریان حاکمیت نیز موافق هستند که اصلاح‌طلبان با شرکت در انتخابات، کشور را نجات دادند گفت: بعید است که آنها بگویند که اصلاح‌طلبان باعث نجات کشور شدند چون روحانی هم هرگز نگفته من اصلاح‌طلب هستم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رضایت دادن اصلاح‌طلبان به شرکت در انتخابات با وجود رد صلاحیت کاندیدای متبوع و حصر مراجع تصمیم‌گیرشان بیانگر اتفاق حداقل‌ها نبود گفت: به لحاظ سیاسی قبول دارم اما به لحاظ اجتماعی نه. زیرا جامعه مطالباتی داشت که با مطالبات اصلاح‌طلبان متفاوت بود یعنی جامعه بیشتر درگیر مشکلاتی از قبیل اشتغال، تورم و تحریم بود و نمی‌شد مطالبات را فقط به توسعه سیاسی و دموکراسی تاویل کرد.

تئوریسین اصلاحات با بیان اینکه وضعیت حاکم بر کشور هنوز نامتقارن است تصریح کرد:اعتدال هنوز به طور کامل در کشور مستقر نشده است و هر آن ممکن است مذاکرات هسته‌ای بر هم بخورد و با مشکل مواجه شود و به آن نسبت نیز قیمت اجاره بها بالا و پایین شود و یا قیمت ارز تغییر کند و این مسئله بسیار خطرناک است و این می‌تواند بالانس را بر هم زند و زبان دلواپسان را درازتر کند.

حجاریان با بیان اینکه اصلاح‌طلبان حامی و ستون فقرات برنامه‌های روحانی هستند تاکید کرد: اگر اصلاح‌طلبان بشکنند روحانی هم شکسته است چرا که وی با حمایت هاشمی و خاتمی و همچنین کناره‌گیری عارف و بسیج اصلاح‌طلبان رای آورد. پس در صورت عدم حضور اصلاح‌طلبان جریان راست،‌روحانی را به ورطه شکست می‌برند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرائت‌های موسوی و کروبی را اصلاح‌طلبانه می‌دانید گفت: بخش‌هایی از قرائتشان را اصلاح‌طلبانه می‌دانم و بخش‌هایی را خیر. همانطور که بخش‌هایی از قرائت آقای خاتمی را اصلاح‌طلبانه نمی‌دانم.

تئوریسین اصلاحات با تاکید بر اینکه بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان به دلیل ضربات پس از سال 88 بسیار لاغر شده است گفت: اصلاح‌طلبان پس از سال 88 که در طول این چند ساله هیچگونه جلسه و کنگره‌ای برگزار نشده و هیچ پلت‌فورمی‌ هم تهیه نشده است.

وی در پاسخ بر پرسشی بر این اساس که این بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان لاغر شده یا استحاله شده در بدنه روحانی و در تصاحب دولت وی است گفت: نه اتفاقا حضور اصلاح‌طلبان در دولت روحانی کمرنگ است و روحانی کمتر از آنها استفاده کرده است.

تئوریسین اصلاحات بهترین کنش اصلاح طلبان در مقابل دولت روحانی را همکاری دانست و تصریح کرد: اتحاد با دولت باید به صورت علنی باشد و انتقاد از آن به صورت مخفی و حتماً این انتفادهای مخفی اثر خواهد داشت.

حجاریان به بررسی تمایز جریان اعتدال و اصلاحات پرداخت و اظهار کرد: هدف اصلاحات دموکراسی است اما هدف اعتدال بازگشت به وضعیت قبل از اصلاحات است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فضایی برای حرکتش ایجاد خواهد شد گفت: خیر چون نیازی ندارد پس فضایی هم در اختیارشان قرار ندارد.

تئوریسین اصلاحات با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی سیاست اصلاح‌طلبان کج‌دار و مریز است خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که سیاست فقط معطوف به حال نیست چرا که ممکن است بازه زمانی این سیاست کج‌دار و مریز چند سال به طول بی‌انجامد.