به گزارش پارس؛‌ محمدحسن پیوندی در گفت وگو با ایرنا با اشاره به مزیت های متعدد قطب های پتروشیمی ایرانشهر و چابهار، اظهار داشت: به دلیل نزدیکی ایرانشهر و چابهار به بازار مصرف، هزینه حمل و نقل محصولات پتروشیمی کاهش قابل توجهی خواهد یافت.

معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ایرانشهر در مقایسه با مناطقی مانند ماهشهر و عسلویه حدود یک هزار کیلومتر به بازار های هدف مانند هند و چین نزدیک تر است.

پیوندی خاطرنشان کرد: البته برای جلب سرمایه گذاران خارجی باید زیرساخت های لازم در این منطقه فراهم شود تا انگیزه آنها برای حضور تقویت شود.

* سواحل عمان مرکز جدید صنعت پتروشیمی ایران

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش از این در گفت وگوی دیگری با ایرنا با تشریح جزییات منطقه ویژه پتروشیمی در ایرانشهر، اظهار داشته بود: سواحل دریای عمان به دلیل نزدیکی به بازار مصرف از ظرفیت بسیار خوبی برای استقرار مجتمع های پتروشیمی برخوردار هستند.

پیوندی افزود: منطقه ایرانشهر به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی خط لوله صادرات گاز به پاکستان و ساحل عمان از ظرفیت تبدیل شدن به قطب پتروشیمی ایران برخوردار است.

وی با بیان اینکه ظرفیت خط لوله انتقال گاز روزانه حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب است، اضافه کرد: گاز مورد نیاز منطقه پتروشیمی ایرانشهر از طریق ساخت انشعابی از خط لوله صادراتی به پاکستان تامین خواهد شد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه، در این منطقه، کارخانجات و واحدهایی که مربوط به پروپیلن باشند، احداث می شوند، تصریح کرد: با توجه به وِیژگی های جغرافیایی و کمبود آب در این منطقه، پیشنهاد کرده ایم با احداث یک خط لوله، آب دریای عمان منتقل و شیرین سازی شود.

پیوندی با خاطرنشان کردن سیاست وزارت نفت برای توسعه قطب های جدید پترشیمی، اظهار داشت: برای جلوگیری از تمرکز بیش از حد در عسلویه تصمیم گرفته شده که مناطق دیگری برای احداث مجتمع های پتروشیمی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه سواحل دریای عمان از ظرفیت بسیار خوبی برای استقرار مجتمع های پتروشیمی برخوردار هستند، گفت: قرار است در مناطقی مانند جاسک، چابهار و ایرانشهر که در حاشیه و یا نزدیک به دریای عمان قرار گرفته اند، قطب های پتروشیمی احداث شوند.

شهرستان ایرانشهر در ناحیه مرکزی بلوچستان با مساحتی بالغ بر ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ارتفاع متوسط ۵۹۱ متر از سطح دریا در فاصله ۳۴۵ کیلومتری مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده و ۱۵ درصد وسعت استان را به خود اختصاص داده است.

چابهار، قطب دیگر صنعت پتروشیمی در ایران است که به گفته عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار است با برنامه ریزی های انجام شده ۲۱ مجتمع پتروشیمی در آن استقرار یابد