به گزارش پارس به نقل از فارس، امروز سه شنبه ۲۷ خرداد ما برابر با ۱۷ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی موعد پرداخت هفتمین قسط از اقساط ۸ گانه ایران برای آزادسازی ۴.۲ دلار از پول‌های بلوکه شده ایران است.

بر اساس توافق هسته‌ای منعقده میان ایران و گروه۱+۵ در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ برابر با سوم آذر ماه ۱۳۹۲ کشورهای غربی متعهد شدند در قبال تعهد ایران به کاهش برخی از برنامه‌های هسته‌ای خود، بخشی از تحریم‌های این کشور را کاهش داده و همچنین ۴.۲ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد و در دسترس تهران قرار دهند.

تاکنون ایران به تمامی تعهدات خود بر اساس زمان‌بندی انجام شده عمل کرده و طرف غربی به این نکته اذعان دارد.

ولی‌الله سیف هجدهم خرداد ماه در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، اعلام کرد که ۵ نوبت از این اقساط دریافت شده است و قسط ششم نیز در شُرُف انتقال است.

از سی‌ام دی ماه ۹۲، زمان اجرایی شدن توافق ژنو، قرار بر این بود که دلارهای بلوکه شده ایران در ۸ قسط به تاریخ‌ها و مبالغ زیر به حساب ایران واریز شود.

اول فوریه (مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار)، اول مارس (۴۵۰ میلیون دلار)، هفتم مارس (۵۵۰ میلیون دلار)، دهم آوریل (۵۵۰ میلیون دلار )، پانزدهم آوریل (۴۵۰ میلیون دلار)، چهاردهم می (۵۵۰ میلیون دلار)، هفدهم ژوئن ( ۵۵۰ میلیون دلار) و بیستم جولای (۵۵۰میلیون دلار).