به گزارش پارس به نقل از فارس، پس از چندین دور مذاکره ایران با کشورهای ۵+۱ در مسائل هسته ای برخی از کشورهای اروپایی درخواست خود را به طور مستقیم و غیر مستقیم برای واردات گاز از ایران به مسئولان وزارت نفت ایران داده اند.

اخیرا کشور سوئیس با تماس مستقیم با مسئولان وزارت نفت درخواست خود را برای واردات گاز از ایران ارائه کرده است و برخی از کشورهای حاضر در جمع ۵+۱ نیز خواستار واردات گاز از ایران هستند.

لازم به توضیح است سوئیسی ها چند سال قبل نیز درخواست خود را در مورد واردات گاز ایران داده بودند اما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم این مذاکرات نیمه تمام ماند.

این گزارش اضافه می کند کشورهای اروپایی اعلام کرده اند تنها مشکل موجود در واردات گاز از ایران تحریم بانکی است که اگرتا حدودی این مشکل برطرف شود می توانند از ایران گاز وارد کنند زیرا که می دانند ایران کشوری است که می تواند امنیت انرژی در جهان را برقرار کند.

براساس این گزارش هم اکنون به جز کشور سوئیس، یونان نیز به طور غیر مستقیم درخواست خود را برای واردات گاز از ایران داده است زیرا معتقد است که ایران می تواند گاز خود را از طریق ترکیه به یونان و از انجا به اروپا صادر کند.

از جمله دیگر کشورهایی که به طور مستقیم با ایران وارد مذاکره شده‌اند می‌توان به آلمان، لهستان، ژاپن، اتریش، عمان، ترکیه و عراق اشاره کرد.

در حال حاضر روسیه به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز به اروپا است اما پس از جریاناتی که بین این کشور و اکراین در ماه های اخیر ایجاد شده است روسیه تهدید کرد گاز خود را به اروپا قطع خواهد کرد که این تهدید مشکلات عدیده ای را برای کشورهای واردکننده گاز از روسیه ایجاد کرد از این جهت کشورهای اروپایی به دنبال منبع جدید تامین انرژی برای خود هستند.

ایران هم اکنون بزرگترین دارنده ذخایرگازی در جهان است که می تواند به عنوان یک منبع ایمن و پایدار گاز در جهان شناخته شود.