به گزارش پارس به نقل از مشرق، با وجود رویارویی همه جانبه ائتلاف غربی - عربی - ترکی در بحران سوریه علیه خط مقاومت، انتخابات ریاست جمهوری این کشور با مشارکت نزدیک به ۷۳ درصد و پیروزی قاطع بشار اسد با کسب ۸۸ درصد آرا برگزار شد.

بدون شک این انتخابات و نتایج آن پیام‌های گوناگونی از پیروزی خط مقاومت در منطقه به غرب صادر خواهد کرد که عدم توجه به این پیام‌ها و عدم عبرت آموزی از وقایع اخیر، شکست سنگین‌تذ آمریکا در آینده را رقم خواهد زد.

تأملی در پیام تبریک روحانی به پیروزی اسدبعد از پیروزی بشار اسد برخی مقامات ایرانی، این پیروزی را به وی تبریک گفتند؛ در این میان "حسن روحانی" رییس جمهور کشورمان نیز با ارسال پیامی به همتای سوری خود، پیروزی وی در انتخابات سوریه را تبریک گفت. هر چند که برخی رسانه‎‌ها نسبت به تأخیر در صادر شدن این پیام انتقاداتی را به دولت وارد کردند اما کمتر رسانه‌ای به بررسی محتوای پیام تبریک رئیس جمهور در این نامه که حاوی نکات مهم و راهبردی است پرداخت.

متن پیام رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای بشار الاسد
رئیس جمهور منتخب جمهوری عربی سوریه
السلام علیکم و رحمه الله وبرکاته

برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری سوریه حاکی از اراده مردم مقاوم کشورتان برای حضور در صحنه سیاسی و تعیین سرنوشت خود بود. اینجانب ضمن ابراز خرسندی از این رخداد مهم که گامی امید بخش در مسیر مردم سالاری است، پیروزی ملت سوریه و جنابعالی را صمیمانه تبریک می گویم.

نتایج این انتخابات نشان دهنده اعتماد مردم سوریه و عزم آنها برای حرکت به سوی ثبات، امنیت و وفاق ملی است. رجاء واثق دارد که با درایت جنابعالی، سوریه راه خود را در مسیر صلح و آرامش و وحدت ملی طی کرده و از بحرانی که بر او تحمیل شده به سلامت خواهد گذشت و با مشارکت هرچه بیشتر مردم، مسیر انسجام ملت و سازندگی اقتصاد سوریه با وحدت و قوت پیموده خواهد شد.

سلامتی و موفقیت جنابعالی و امنیت، توسعه و پیشرفت روزافزون دولت و ملت دوست و برادر سوریه را از خداوند متعال مسألت می نمایم.

حسن روحانی
رییس جمهوری اسلامی ایران

در پیام تبریک حسن روحانی به بشار اسد، نکات قابل توجهی وجود که واکاوی این موارد می‌تواند اهمیت این پیام تبریک را نمایان سازد:

۱. اشاره رئیس جمهور در پیام خود به مقاومت مردم سوریه در دستیابی به این پیروزی یکی از نکات کلیدی این پیام تبریک است. حمایت‌های مالی و لجستیکی کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان، قطر و در مقاطعی ترکیه و اردن از گروه‌های تروریستی فعال در سوریه موضوعی است که قابل کتمان نیست و بعضاً باعث بروز ناامیدی‌های نیز در برخی مقامات سوری شد.

تأملی در پیام تبریک روحانی به پیروزی اسدديدار مسئولان بلند مرتبه سوري و لبناني با مقام معظم رهبري و بيان برآورد سقوط حتمي نظام سوريه و حتي تعيين حداکثر شش ماه براي آن و تأکيد رهبر معظم انقلاب بر ضرورت مقاومت و ايستادگي، اميد به فضل و حمايت الهي و نويد ايشان براي پيروزي به اذن‌الله در روزهاي سخت ابتدايي هجوم وحشيانه استکبار به سوريه بسيار اميدوار کننده و منشاء مقاومت و ايستادگي شد.

اشاره رئیس جمهور به مقاومت مردم سوریه به عنوان یکی از عوامل پیروزی، این پیام راهبردی را به غرب ارسال خواهد کرد که دیگر قادر نخواهد بود اهداف خود را به دیگر کشورها تحمیل کند و در صورت مقاومت کشورهای منطقه مقابل آمریکا، پیروزی از آن کشوهای منطقه خواهد بود و پیروزی بشار در سوریه ادامه خط مقاومت در منطقه است.

۲. نکته دیگر اشاره رئیس جمهور به نقش اراده مردم در تعیین سرنوشت سوریه است؛ مسئله ای که از ابتدا با اعلام طرح ایران مبنی بر راه حلی سوری – سوری مورد تأکید قرار گرفته بود. از طرف دیگر می‌توان به نقش نیروهای مردمی در سرکوب تروریست‌ها اشاره کرد که اقدام جمهوری اسلامی در انتقال تجربه سازماندهی این نیروها و آموزش بيش از ۱۵۰ هزار نفر از جوانان داوطلب سوري توسط ارتش و حزب‌الله کمک فراوانی به مردم سوریه در پشت سر گذاشتن این بحران کرد.

۳. اشاره رئیس جمهور به تعیین سرنوشت سوریه توسط مردم این کشور و حفظ استقلال سوریه است. از ابتدای شروع بحران سوریه مهم ترین محور خواسته‌های جبهه عربی - غربی - ترکی، تغییر نظام در سوریه و مطالبه حداقلی آنها برکناری بشار اسد بود. تا چند ماه پیش نیز آمریکایی‌ها، ترک‌ها و سعودی‌ها به برکناری بشار اسد و واگذاری پست ریاست جمهوری به معاون اول وی - فاروق‌الشرع - راضی بودند که البته این از آنجا که با استقلال سوریه و اصل عدم مداخله در امور کشورهای دیگر منافات داشت، رد شد.

در نهایت با اراده و خواست مردم و بدون دخالت خارجی، انتخابات در سوریه برگزار شد و بشار اسد که جبهه غرب تمام تلاش خود را برای برکناری وی به هر نحوی انجام داده بود، بار دیگر به عنوان رئیس جمهور منتخب سوریه انتخاب شد.

۴. تأملی در پیام تبریک روحانی به پیروزی اسد. اشاره حسن روحانی به اینکه نتایج این انتخابات حاصل اعتماد مردم سوریه بوده است، نشان از بی اعتمادی مردم سوریه به رقبا و جایگزین‌های بشار اسد و حامیانش در حل بحران سوریه است.

رئیس جمهور در حقیقت با این پیام خود به غرب می‌گوید که با وجود اینکه در این سه سال تمام تلاش خود را برای اجرای طرح‌های خود در سوریه انجام دادید و اتهامات فراوانی را به بشار و حامیانش وارد کردید، بازهم مردم سوریه با انتخاب بشار اشد نشان دادند که اعتمادی به غرب و طرح‌های آنها ندارند.

۵. اما فراتر از همه‌ی این موارد فراز پایانی پیام تبریک رئیس جمهور است که در آن آرزوی سلامتی و پیشرفت روزافزون برای ملت و دولت دوست و برادر سوریه مسألت کرده بود. اشاره رئیس جمهور به دولت و ملت سوریه به عنوان دوست و برادر، نشان دهنده‌ افزایش بیشتر سطح روابط میان ایران و سوریه از ائتلاف و اتحاد به سطحی از اتحاد استراتژیک است که بعد از بحران اخیر نیز مستحکم‌تر خواهد شد.

از طرف دیگر هشدار و کنایه ای به آمریکا و متحدانش است که ایران تا آخر هزینه‌ حمایت از متحدانش را خواهد داد و هرکجا خط نفوذ رژیم صهیونیستی را مشاهده کند، بنابر فرمایشات رهبر انقلاب تا لحظه شکست رژیم صهیونیستی کمک و حمایت خود را قطع نخواهد کرد.