به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علیرضا بیگدلی سفیر ایران در ترکیه تصریح کرد: در جریان سفر حسن روحانی به ترکیه که از فردا دوشنبه آغاز خواهد شد برای نخستین بار شورای عالی همکاری راهبردی ایران و ترکیه تشکیل می شود.

بر اساس پرس تی وی، سفیر ایران افزود: این شورا بر روابط ایران و ترکیه،تحولات منطقه ای و همچنین سیاست بین المللی تاثیر مثبتی خواهد داشت. سفیر ایران در ترکیه گفت: سفر روحانی به ترکیه در شرایطی خواهد بود که ایران و ترکیه تلاش می کنند تا سطح مبادلات تجاری خود را تا سال 2015 میلادی با دو برابر افزایش به 15 میلیارد دلار افزایش دهند.

بیگدلی تاکید کرد: مقام های دو کشور سقف 30 میلیارد دلاری را هدف اصلی برای مبادلات تجاری خود تعیین کرده اند. امضای توافقنامه تجارت ترجیحی می تواند حجم مبادلات ایران و ترکیه را 3 تا 4 میلیارد دلار افزایش دهد.

روحانی در این سفر قصد دارد با عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه و رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کند. اردوغان ماه ژانویه به تهران سفر کرده بود.تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه پیش از این اعلام کرده است که ترکیه در سال 2013 میلادی بیش از 7 میلیارد دلار گاز و نفت خام از ایران وارد کرده است.

محمود واعظی وزیر فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد: همکاری ها در بخش انرژی از مهمترین موضوعات مورد مذاکره در ترکیه خواهد بود. تازه ترین آمارهای منتشر شده نشان می دهد حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست 2014 میلادی به بیش از 3 میلیارد دلار رسیده است.

موسسه آمار ترکیه حجم مبادلات تجاری این کشور با ایران را در سه ماه نخست 2014 میلادی بیش از 3/256 میلیارد دلار برآورد کرده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 15.6 درصد کاهش داشته است.
انتهای پیام/پ