به گزارش پارس، تسنیم به نقل از نیویورک تایمز نوشت: دولت آمریکا اعلام کرد شرکت هلندی فوکر تکنولوژیز، یکی از شرکت‌های فعال در بخش هوافضا، پذیرفته که مبلغ 21 میلیون دلار جریمه برای پایان بخشیدن به فرآیند قضایی ناشی از نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و سودان پرداخت کند. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا که بر اجرای تحریم‌ها نظارت دارد طی بیانیه‌ای اعلام کرد واحد فوکرسرویس، پذیرفته 10/5 میلیون دلار به وزارت‌های خزانه‌داری و تجارت و نیز 10/5 میلیون دلار به وزارت دادگستری آمریکا بپردازد. 

در این بیانیه اعلام شده شرکت فوکر که ممکن بود تا 51 میلیون دلار جریمه شود "مسؤولیت خود برای اقدامات نادرست شامل 1150 فقره نقض تحریم‌های آمریکا" را پذیرفته است. 

وزارت خزانه‌داری همچنین یادآوری کرد که علی‌رغم توافق موقت با ایران درباره برنامه انرژی هسته‌ای این کشور، که منجر به تسهیل برخی تحریم‌ها شده است، بخش اعظمی از تحریم‌ها به قوت خود باقی هستند. 

تحریم‌ها علیه سودان که از سال 1997 آغاز شده‌اند، منعکس کننده واکنش دولت آمریکا به ادعاهای کمک سودان به تروریسم بین‌المللی و نیز نقض مداوم حقوق بشر، شامل جنایات رخ‌ داده در دارفور، هستند. 

فوکر، شرکت هوانوردی هلندی با یک قرن سابقه، که در دهه 1920 شرکت هواپیماسازی شماره 1 جهان بود تبدیل به یکی از بزرگترین ارائه دهندگان سیستم‌ها و قطعات تخصصی هواپیماسازها شده است. 

وزارت خزانه‌داری اعلام کرده که شرکت فوکر از سال 2005 تا 2010 به صورت مستقیم و بدون اخذ مجوز ار مقامات دولتی قطعات یدکی را به مشتریان ایرانی و سودانی فروخته است.