به گزارش پارس، فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت؛ طبق نتایج نظرسنجی موسسه «زاگبی»، با گذشت پنج سال از سخنرانی معروف «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در «قاهره» که با هدف بهبود روابط با جهان عرب صورت گرفته بود، میزان محبوبیت رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا در میان اعراب به زیر 50 درصد رسیده است.

موسسه نظرسنجی زاگبی در ماه مه (اردیبهشت ماه) برای انجام نظرسنجی سالانه خود، از هفت هزار نفر در 6 کشور و همچنین مردم اراضی فلسطینی با تمرکز بر مهم‌ترین مسائل پیش روی جهان عرب در سال 2014 از جمله مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران استفاده کرد.

نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که در اکثر کشورهای عربی، رویکرد در قبال آمریکا همان رویکردی است که در ساله 2009 و همان زمان ریاست‌جمهوری «جرج بوش» است.

جرج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در بین اعراب چهره نه چندان مطلوبی داشت و میزان نارضاتی از او در بین اعراب بسیار بالا بود.

درست یک هفته بعد از آنکه تلاش آمریکا برای پیشبرد مذاکرات سازش میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی با شکست مواجه شد، اکثر اعراب اعلام کردند که آمریکا حتی به رویکرد خود برای برقراری صلح میان «اسرائیلی‌ها و فلسطینیان» پایبند نیست.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که اکثر اعراب معتقدند که آمریکا به دولت جدید فلسطین تعهدی ندارد. در اردن، یکی از نزدیک‌ترین همپیمانان آمریکا در خاورمیانه نیز ، 95 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که مطمئن نیستند آمریکا خواستار ایجاد یک دولت فلسطینی باشد.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که اکثر اعراب بر این باورند که آمریکا توجه کافی به بحران انسانی پناهندگان سوری ندارد.

بر اساس نتایج این نظر سنجی، اعراب از مداخله آمریکا در کمک به تروریست‌های مسلح سوری که قصد خلع «بشار اسد» از قدرت را دارند نیز  حمایت نکرده اند.

نظرسنجی دیگری توسط روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست و شبکه ای‌بی‌سی نیوز صورت گرفته که نشان می‌دهد، محبوبیت اوباما در آمریکا به پایین‌ترین سطح در تمامی دوران ریاست‌جمهوری‌اش رسیده است.

بر اساس این گزارش، 41 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، با نحوه تعامل دولت آمریکا با مسائل بین‌المللی مخالفت داشته‌اند، یعنی 5 درصد کم‌تر از مخالفت‌ها با عملکرد کلی اوباما و شش درصد بیشتر از نارضایتی‌های ابراز شده در نظرسنجی شهریور ماه سال گذشته.