به گزارش پارس به نقل از  ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نخستین سخنرانی خود به عنوان رییس جمهوری در مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) افزود: ایام شعبانیه به نام و یاد سرور آزادگان حضرت ابی عبدالله الحسین، پرچمدار باوفایش قمر بنی هاشم (ع)، امام چهارم حضرت سجاد (ع) و همچنین به یاد و نام شاگرد بزرگ مکتب خاندان رسالت امام راحل (ره) است که امشب، فردا و همه روزها به یاد و نام آن بزرگمردی است که نهضت اسلامی را در این سرزمین اسلامی به پیروزی رساند، انقلاب اسلامی را به اوج عظمت و شکوه و همچنین ملت مسلمان ایران را به عزت، سعادت و مسیر حق و حقیقت راهنمایی کرد.

رییس جمهوری تصریح کرد: گرچه شب چهاردهم خرداد شب غم و سوگی است که مردم ما آن شب را از یاد نمی برند، ساعت حدود 10 و نیم شب روح ملکوتی امام عزیز و بزرگوار ما به جنان پرواز کرد و مردم ما در غم بزرگی در تاریخ انقلاب اسلامی قرار گرفتند.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: اما همه ما در فردای آن روز یعنی روز چهاردهم خرداد لطف و عنایت خداوند را شاهد بودیم و مجلس خبرگان رهبری در عصر چهاردهم خرداد کار عظیم و بزرگی را انجام داد و نگذاشت پرچم انقلاب اسلامی حتی برای 24 ساعت روی زمین بماند و این پرچم را بر دوش سلاله فاطمه اطهر (س) و شاگرد مکتب ائمه اطهار (ع) حضرت آیت الله خامنه ای قرار داد.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: کاری که خبرگان رهبری انجام داد، التیامی بر زخم و غم این ملت بزرگ بود.

رییس جمهوری افزود: در روزگاری که در آن روزگار هم شرق فکر می کرد پایان دوران دین و خداپرستی است و هم غرب فکر می کرد که در دوران حکومت دینی خط ابدی کشیده است و هم شرق و غرب در سراسر جهان علیه خداپرستی و معنویت و دیانت و اخلاق پرداخته بودند، امام راحل به عنوان یک فقیه بزرگ و یک عالم روشن ضمیر یک عارف، یک سیاستمدار و یک انسان هوشمند توانست از پایگاه دین و با حمایت مردم سراسر این سرزمین پرچم نهضت اسلامی را به اهتزاز در آورد.

روحانی تصریح کرد: امام(ره) همان مرد شجاعی بود که در برابر استبداد و در برابر استعمار سر فرود نیاورد و با اتکال به خداوند و در مسیر اسلام ناب محمدی مسیر نهضت اسلامی را در مسیر هدایت برای پیروزی قرار داد.

وی ادامه داد: امام (ره) در سه برهه مهم تاریخی توانست مسوولیت سنگین خود را در مسیر حق به مقصد برساند؛ دوران اول دوران نهضت اسلامی بود؛ هم برای مبارزه با استبدادگران آنهایی که به ناروا در این سرزمین بنام سلطنت حکومت را در دست گرفته بودند و بر مردم مسلط شده بودند و هم قدرت های خارجی به ویژه غرب و آمریکا که بر مردم سلطه پیدا کرده بودند و در تمام زوایای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نفوذ خود را گسترده کرده بودند و بر سرنوشت این کشور اسلامی مسلط شده بودند.

روحانی تصریح کرد: امام (ره) در سال 1342 فریادش عمدتا بر ضد استبداد بود؛ برای آزادی مردم از شر ظالمان و ستمگرانی که به ناروا بر مردم سلطه یافتند و در مبارزه با کاپیتولاسیون عمدتا امام (ره) مبارزه با استعمار را آغاز کرده بودند.

وی اظهار داشت: امام (ره) مبارزه با استبداد و استعمار را به پیش بردند و مردم بیدار و هوشیار این سرزمین پشت سر رهبری نهضت اسلامی حرکت کردند؛ اگر چه نهضت اسلامی فراز و نشیب فراوانی را به خود دید.

روحانی گفت: امام (ره) هیچگاه برای دستیابی به اهداف خود باز نایستادند؛ چه آن روزی که امام را به زندان بردند و چه روزی که امام (ره) را به عنوان تبعید به کشور ترکیه و سپس به عراق بردند و دوران کوتاهی که امام در فرانسه بود در تمام این سالها و ماه ها امام (ره) نه هدف بلند خود را از یاد برد و نه در مسیر مبارزه آنی متوقف شد.

وی گفت: امام (ره) همواره بر مبنای موازین اسلامی و معیارهای اسلامی و کمک همه مردم این مسیر را به پیش برد تا انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.



*** امام از مسیر عقلانیت و تدبیر حرکت خود را ادامه داد

رییس جمهوری تصریح کرد: این اولین مرحله در رسالت امام بود؛ مرحله بعد، مرحله تثبیت انقلاب بود؛ ماه های آخر سال 57 و سالهای 58 و 59 سالهای تثبیت نظام اسلامی بود؛ امام از مسیر عقلانیت و تدبیر حرکت خود را ادامه داد و همه جا نظر مردم و آرای مردم را در کنار شریعت اسلامی و در چارچوب موازین اسلامی به عنوان یک معیار قرار داد.

روحانی اظهار داشت: آرای مردم از دیدگاه امام (ره) و تا امروز در نظام جمهوری اسلامی هیچ گاه به صورت تشریفات نبوده است.

رییس جمهوری افزود: امام (ره) نهادهای این نظام را در چارچوب رای و نظر مردم قرار داد و مسوولان بزرگ این نظام را نیز بر اساس آرای مردم و صندوق انتخابات مقرر کرد.

وی ادامه داد: در انتخابات فروردین 1358، انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی، رفراندوم قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی همه در سال 58 انجام گرفت؛ از فروردین که انتخابات برای جمهوری اسلامی ایران بود تا اسفند که انتخابات برای مجلس شورای اسلامی بود؛ در همه این انتخابات ها، امام (ره) در چارچوب موازین شرع مقدس اسلام و آرای مردم این نظام را به پیش هدایت کرد.



**امام، نظام اسلامی را تثبیت کرد

رییس جمهوری اضافه کرد: حضرت امام (ره) در برابر چه گروهک های مزدور، چه قدرت های بزرگ، چه آمریکا به عنوان ابرقدرتی که در برابر انقلاب اسلامی فکر می کرد می تواند این حرکت را به توقف وادار کند، ایستاد و توطئه ها را سرنگون کرد و نظام اسلامی را تثبیت کرد.

روحانی مرحله سوم را مرحله دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: در دفاع مقدس توطئه ای توسط حزب بعث عراق و قدرت های بزرگ و هم پیمانانش در منطقه و جهان علیه استقلال، انقلاب و همچنین تمامیت ارضی ایران طراحی کرده بودند.

وی خاطر نشان کرد: امام آن کسی بود که از لحظه اول به مردم قدرت ایستادگی و مقاومت داد و همه را بسیج کرد تا در برابر متجاوزین ایستادگی کند، ارتش، سپاه، بسیج، عشایر و نیروی انتظامی و همه و همه طبق فرمان و دستور امام به صحنه آمدند، به رغم این که تمام جهان پشت سر متجاوزین ایستاده بودند.

وی اظهار داشت: سلاح ها، هواپیماها، تانک ها، هلی کوپتر ها، دلارها و رادیو تلویزیون های جهانی پشت سر آن ها فریاد به ناحق آن ها را تبلیغ می کرد اما ملت ایران با راهبری امام و با تکیه به حق و با وحدت، اتحاد و یکپارچکی توانست این دفاع مقدس را به پیروزی رساند و وجب به وجب خاک این سرزمین را از دست متجاوزین باز پس گیرد.

رییس جمهوری ادامه داد: امام در تمام این مراحل موفق و پیروز شد به عنوان رهبری که در قلوب مردم و افکار مردم راهبری می کرد و در مسیر حق مردم را در اهداف مقدس انقلاب هدایت می کرد.

وی اظهار داشت: امام در همه این سه مراحل مسیر مدیریت کشور را در چارچوب معیارهای اسلامی به مردم و فرهیختگان نشان داد و نهادهای لازم را در این زمینه تاسیس کرد.

روحانی تاکید کرد: امام همان فقیهی بود که با صدای رسا به جهانیان اعلام کرد که اسلام می تواند در دنیای مدرن امروز بر جامعه حکومت و مدیریت کند و مردم را برای دستیابی به تمام اهداف معنوی و مادی شان رهنمود کند.

وی با بیان اینکه امام همان شخصیتی بود که فقه را بر مبنای زمان، مکان و همچنین اجتهاد پویا را برای مردم، علما و اندیشمندان تبیین و تشریح کرد، خاطر نشان کرد: ما دیدیم در آن دوران چگونه این انقلاب توانست در برابر همه توطئه ها به پیروزی برسد.

روحانی افزود: امام در زمان بازسازی این کشور بعد از جنگ زمان زیادی نداشت تا مسیر سازندگی کشور را هدایت و تبیین کند، امام دیگر فرصت نداشت تا در دوران پیشرفت و توسعه این کشور، کشور را بعد از دوران دفاع مقدس راهنمایی کند اما خوشبختانه پرچم هدایت مردم در اختیار شخصیتی قرار گرفت که همان راه امام و مسیر امام را ادامه داد و در برابر انواع توطئه ها توانست کشور، نظام و انقلاب را حراست کند.



***رهبر انقلاب توانست کشور را در مسیر ایستادگی و مقاومت هدایت کرد

رییس جمهوری اظهار داشت: 25 سال بعد از رحلت ملکوتی امام این کشور حفظ شد، در شرایطی که یک روز همه قدرت ها به عنوان ائتلاف برای آزادی کویت در همسایگی همین سرزمین اجماع کرده بودند و کوچکترین خطا و اشتباه می توانست کشور را درکام جنگ فرو برد، آن کسی که توانست کشور را هدایت کند و مردم را در مسیر ایستادگی و مقاومت قرار داد، رهبری معظم انقلاب بود.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: پس از آن بارها و بارها این منطقه در مسیر معضلات و مشکلات و جنگ قرار گرفت .حمله به افغانستان وعراق و اشغال این کشورها و بعد توطئه های دیگری که در لبنان و فلسطین و در سال های اخیر در سوریه و دیگر دیار اسلامی و توطئه گران آغاز کردند .

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد:در واقع هم کشور باید در برابر همه توطئه ها ایستادگی و مسیر تدبیر و مقاومت را انتخاب کند و هم کشور باید در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گیرد.

رییس جمهوری تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان پایگاه ثبات دراین منطقه است.شما بگویید در میان همه همسایگانمان در منطقه حساس خاورمیانه، آن کشوری که امروز دارای ثبات در سراسر کشور است آیا جز جمهوری اسلامی است؟

روحانی افزود: آن کشوری که امروز قدم به قدم قله های علم و دانش را فتح می کند، آن کشوری که امروز دارای عزت و عظمت در سراسر جهان است، ایران است.



***امروز جمهوری اسلامی پرچم مبارزه با خشونت و افراط در منطقه را بردوش گرفته است

رییس دولت یازدهم تاکید کرد:امروز جمهوری اسلامی ایران پرچم مبارزه با خشونت و افراط در منطقه را بردوش گرفته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در این هنگام شرکت کنندگان در مراسم با تکبیرهای پی در پی از سخنان رییس جمهور حمایت کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز شما می بینید آنهایی که داعیه تمدن در جهان را دارند و به ظاهر می گویند ما با تروریسم مخالفیم ، می بینیم در سوریه، لبنان، افغانستان و دیگر کشورها به تروریست ها هم از لحاظ تسلیحات و هم مالی و هم در سازمان های بین المللی حمایت می کنند.

رییس جمهوری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در این منطقه و در سراسر جهان هم با تروریسم با زبان مبارزه می کند و هم در مقام عمل به آنهایی که امروز با تروریسم و افراطی گری در این منطقه مبارزه می کنند، کمک می کند.



*** اسلام و قانون اساسی از آن همه است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس دولت یازدهم گفت: ما می توانیم در مسیر پیشرفت و ثبات راهمان را ادامه دهیم و تنها دو شرط دارد. شرط نخست، وحدت، اتحاد، همبستگی حول محور اسلام، قانون اساسی و رهبری است.

وی افزود: همه ما دست به دست هم دهیم و از اختلاف انشقاق و شکاف پرهیز کنیم و نگذاریم عده ای در میان مردم اختلاف و تفرقه ایجاد کنند.

رییس جمهوری تاکید کرد: اسلام از آن همه است، قانون از آن همه ملت است و رهبری به عنوان رهبر همه مردم ایران و همچنین کشورهای اسلامی که در مسیر انقلاب و حق قرار دارند، است.

روحانی اظهار داشت: هیچ کس نمی تواند بگوید اسلام از آن یک گروه است یا رهبری و قانون اساسی از آن گروه دیگری است، اینها معیارهایی برای وحدت و اتحاد جامعه ما است.

رییس دولت تدبیرو امید گفت: امروز همه باید متحد باشیم؛ تمام اقوام و مذاهب تحت پرچم لا اله الا الله و محمد رسول الله (ص)، راه عصمت و طهارت (ع)، خط امام و مسیری که امروز رهبر معظم انقلاب کشور و نظام را هدایت می کند، باشیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: هیچ کس تصور نکند با تفرقه و اختلاف، نظام و انقلاب و کشور پیشرفت خواهد کرد؛ پیشرفت، ثبات و امنیت در کشور در سایه وحدت همان که امام راحل همواره بر آن تاکید می کرد، است.