به گزارش پارس، ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: وی خاطر نشان کرد که کاهش بودجه نظامی برای آینده این ائتلاف به اندازه هر دشمنی، تهدیدآمیز خواهد بود. هیگل ضمن درخواست از متحدان ناتو برای بررسی نحوه آموزش و تجهیز نظامیان خود، گفت که ناتو باید منتظر این باشد که روسیه حتی به رغم عقب کشاندن نیروهایش از مرز اوکراین، ثبات قدم این ائتلاف را محک زند.

براساس این گزارش، ناتو سرگرم بررسی نوع گام های لازم برای این ائتلاف جهت تقویت وضعیت دفاعی و بهبود توان خود به منظور پاسخ دادن به تاکتیک های مورد استفاده روسیه در جریان الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود است. درهمین حال، کاخ سفید از ابتکار عملی به ارزش یک میلیارد دلار برای اعزام موقتی شمار بیشتری از نظامیان خود به اروپا پرده برداشت، اما به تقویت حضور دائمی نیروهایش چنانچه برخی از متحدان واشنگتن درصدد تحقق آن هستند، وعده نداد. کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا حضور نیروهایش در این قاره را مورد بازنگری قرار خواهد داد.

بسیاری از متحدان ناتو بودجه دفاعی شان را به دلیل بحران مالی کاهش داده اند. تنها تعداد کمی از اعضای ناتو هدف این ائتلاف برای اختصاص ۲ درصد از محل تولید اقتصادی شان برای تامین هزینه های دفاعی ناتو را تحقق بخشیده اند.

لتونی، لیتوانی و رومانی از برنامه افزایش بودجه دفاعی خود در واکنش به بحران اوکراین خبر داده اند. رییس جمهوری لهستان نیز امروز (سه شنبه) اعلام کرد که از دولت این کشور خواهد خواست بودجه دفاعی را به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.

ائتلاف ناتو در طول بحران سه ماهه اوکراین، شماری جنگنده و کشتی عازم اروپای شرقی کرده و بر تعداد رزمایش های نظامی خود در این منطقه افزوده است تا به متحدان اروپایی که از تحرکات روسیه در اوکراین نگران شده اند، اطمینان خاطر بخشد. این ائتلاف در عین حال هر گونه قصدی برای مداخله نظامی در اوکراین را رد کرده است.