به گزارش پارس به نقل از فارس، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه با حضور در آکادمی نظامی «وست پوینت» به دفاع از عملکرد خود در عرصه سیاست خارجی پرداخت و مسائله مختلی از جمله برنامه هسته‌ای ایران را مورد بحثقرار داد.

وی در ابتدای این سخنرانی با بیان اینکه در سال‌های ریاست‌جمهوری خود تلاش کرده تا حضور خارجی آمریکا را کاهش دهد، گفت در این مدت حضور نظامی آمریکا در عراق پایان یافت، حضور این کشور در افغانستان کاهش یافت و همچنین «اسامه بن‌لادن» از بین رفت.

اوباما با بیان اینکه آمریکا جهان در حال تغییر است و خطرات و تهدیدات جدیدی به وجود آمده، افزایش توان گروه‌های تروریستی، تحرکات روسیه علیه کشورهای عضو شوروی سابق و همچنین رشد اقتصادی و نظامی چین را از جمله این موارد خواند.

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «سوالی که اکنون وجود دارد، این نیست که آیا آمریکا همچنان جهان را رهبری می‌کند یا نه، بلکه این است که چطور باید جهان را رهبری کند.»

وی افزود عدم تحرک و اقدام واشنگتن علیه «خشونت در سوریه و اقدامات تهاجمی روسیه» بر خلاف قانون اساسی آمریکا است. اوباما گفت در قرن ۲۱ آمریکا نمی‌تواند خود را منزوی کند. اوباما ادامه داد: «ما نمی‌توانیم نسبت به آنچه خارج از مرزهایمان می‌گذرد، بی‌تفاوت باشیم.»

اوباما با اشاره به هزینه‌های مالی و انسانی آمریکا در جنگ‌های افغانستان و عراق، گفت منتقدان تصور می‌کنند که تنها از طریق مداخله نظامی است که واشنگتن می‌تواند خود را قدرتمند نشان دهد. وی افزود: «مداخله نظامی تنها گزینه و حتی گزینه اول آمریکا برای حل موضوعات نیست»، چراکه با توجه به هزینه‌های بالای آن، رهبران متمدن باید نسبت به آن بسیار محتاط باشند.

با این حال، وی گفت واشنگتن هرکجا که بنیان‌هایامنیت ملی خود را در خطر ببیند، همچنان به استفاده یکجانبه از قوای نظامی ادامه خواهد داد. وی با این وجود گفت آمریکا ترجیح می‌دهد که استفاده از قوای نظامی بر اساس قوانین بین‌المللی و به صورت چندجانبه و با همکاری شرکای بین‌المللی باشد. رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: «اینکه برای مقابله با هر کشوری که در آن تروریسم وجود دارد، از اقدام نظامی استفاده شود، ساده‌انگارانه و ناپایدار خواهد بود.»

اوباما تأکید کرد که آمریکا برای مقابله با تروریسم، که رئیس‌جمهور آمریکا آن را بزرگترین تهدید برای این کشور خواند، به کمک شرکای خود نیاز دارد.

وی با اشاره به وضعیت افغانستان، گفت اکنون نیروهای افغان که امنیت انتخابات این کشور را تامین می‌کنند، کسانی هستند که تحت نظر نیروهای آمریکایی آموزش دیده‌اند. به گفته اوباما عملیات جنگی آمریکا در افغانستان تا پایان سال جاری، به اتمام می‌رسد.

اوباما در بخش دیگری از اظهاراتش به اوضاع سوریه پرداخت و گفت این بحران «هیچ راهکار ساده‌ای ندارد». وی در ادامه اعلام کرد که آمریکا از این پس منابع بیشتری را برای حمایت از همسایه‌های روسیه ارائه می‌کند. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت با کنگره رایزنی خواهد کرد تا «بهترین کسانی را که می‌توانند جایگزین تروریست‌ها» و رئیس‌جمهور سوریه شوند، بیش از پیش تقویت کنند.

وی در موردمذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت: «با وجود هشدارهای مکرر ایالات متحده، اسرائیل و دیگران، برنامه هسته‌ای ایران به طور مداوم برای سال‌ها به پیشرفت خود ادامه داد. اما من در ابتدای ریاست‌جمهوری خود، ما ائتلافی ایجاد کردیم که تحریم‌هایی علیه اقتصاد ایران اعمال کرد و در عین حال دست خود را برای دیپلماسی به سوی دولت ایران دراز کردیم.»

اوباما افزود: «اکنون، فرصتی برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات پیش آمده است. موانع در مسیر موفقیت همچنان بسیار است و ما هم همه گزینه‌ها را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پابرجا نگه می‌داریم.»

وی ادامه داد: «اما برای اولین بار در طول یک دهه، شانسی بسیار واقعی برای دستیابی به یک توافق راهگشا پیش آمده است. تواقفی که از آنچه که با استفاده از قوای نظامی می‌توان به آن رسید، موثرتر و پایدارتر است.

اوباما در مورد مصر نیز گفت دولتش همچنان به دلیل منافع امنیتی‌ای که با این کشور دارد، از امنیت اسرائیل گرفته تا مبارزه با گروه‌های افراط‌گرا، به همکاری با قاهره ادامه می‌دهد، اما در عین حال این کشور را برای حرکت به سمت دموکراسی و انجام اصلاحات تحت فشار قرار می‌دهد.

همانطور که پیش از این رسانه‌های صهیونیست گزارش داده بودند، رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی هیچ اشاره‌ای به مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان و رژیم‌صهیونیستی، که زمانی او آن را جزو دو پایه اصلی سیاست خارجی‌اش خوانده بود، نکرد. این مذاکرات اردیبهشت امسال با بالا گرفتن اختلاف بین طرفین، شکست خورد.