پایگاه خبری تحلیلی «پارس» -جهان نیوز - بازخوانی آخرین سخنرانی امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو که هشتم بهمن ۱۳۵۷ ایراد گردید، نشان می دهد که تناقض آشکاری میان اظهارات اخیر رئیس جمهور محترم با سیره پیامبر اکرم(ص) و شیوه مدنظر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؛ در کلام امام خمینی آمده است که حکومت اسلامی وظیفه دارد که به تبعیت از انبیاء الهی، همه را به سمت سعادت و بهشت دعوت کند، آنهایی که خود دنبال حقیقتند اطاعت می کنند ولی در برابر آنهایی که کورند و نمی فهمند باید زور به کار برد. لذا بدیهی است در این کلام منظور از بهره گیری از زور تنها در برابر سرکشان و لجوجان است نه عامه مردم که اهل شنیدن و تشخیص حق از باطل هستند.

بخشهایی از سخنرانی امام راحل(ره):
«در نقلی است که پیغمبر اکرم صلی‏ اللّه‏ علیه و آله و سلم دیدند که عده ‏ای از این کفار را دارند می‏ آورند، اسیر کردند می‏ آورند و عبور می‏ دهند؛ فرمودند که اینها را ما قریب به این معنا می ‏خواهیم به بهشت ببریم، و اینها را با زنجیر می‏ کشند طرف بهشت. انبیا علیهم السلام برای سعادت بشر مبعوثشده ‏اند؛ یعنی سعادت همه جانبۀ بشر: سعادت دنیای بشر، سعادت حیات دیگر بشر. آنها می‏ خواستند که انسان ها را به کمال لایق به انسانیت برسانند. بشر زیر این بار بسیاری‏ شان نمی ‏روند و نرفتند. ما هم به تبع نبی اکرم صلی‏ اللّه‏ علیه و آله و سلم قیام کردیم برای اینکه این ملت محروم را به کمال لایق خودش برسانیم…

ما می‏ خواهیم این دولتها را مستقل کنیم، راضی نمی ‏شوند! ما می‏ گوییم شما خودتان مستقلاً در مملکت خودتان، در مقدرات مملکت خودتان باید دخالت داشته باشید، آنها می‏ گویند ما می‏ خواهیم نوکر باشیم! لفظاً نمی‏ گویند، عملاً اینطور است. ما می‏ خواهیم ارتش را از این مستشارهای امریکایی و آقابالاسرها نجات بدهیم، این گردن کلفتهای ارتش راضی نمی ‏شوند به این امر، می‏ خواهند زیر بار باشند. این همان چیزی است که پیغمبر اکرم فرمود که با زنجیر ما اینها را داریم می ‏کشیم طرف بهشت، طرف سعادت. ما باید این گردن کلفتها را با زنجیر بکشیم طرف سعادت. ما می‏ خواهیم شما آقا باشید، شما می‏ گویید می‏خواهیم نوکر باشیم! ما می ‏گوییم شما باید خودتان کشور خودتان را اداره بکنید، خودتان لشکر خودتان را اداره بکنید، منافع مملکتْ مال خودتان باشد، ذخایر مملکت برای این بیچاره‏ هایی باشد که در زاغه‏ ها نشست ه‏اند، شماها راضی نمی‏ شوید. راضی نیستید که خودتان هم آدم بشوید! ما می‏ خواهیم شما را آدم کنیم، شما آدم نمی‏ خواهید بشوید…

ما صلاح جامعه را می‏ خواهیم؛ ما تَبَع پیغمبرهایی هستیم که آمده ‏اند برای اصلاح جامعه، آمده‏ اند برای اینکه جامعه را به سعادت برسانند. آنهایی که کورند و نمی‏ فهمند، آنها را با زور می‏ خواهد به سلامت و به سعادت برساند؛ آنها که بینا هستند می‏ روند دنبالش. ما به تَبَع آنها می‏ خواهیم این جامعۀ خودمان را سعادتمند کنیم. ما از این گرفتاری هایی که ایران دارد و جامعۀ ما دارد متأثریم، متأسفیم. جامعۀ روحانیت می‏ خواهد نجات بدهد شما را. شما را با موعظه می ‏گوییم که تبعیت کنید از اسلام و قواعد اسلام؛ اگر پذیرفتید، آنهایی که جنایاتشان زیاد نیست از ما هستند، توبه اگر کردند؛ و اگر نپذیرفتید، با زور به شما تحمیل می‏ کنیم که بپذیرید یعنی حق را بپذیرید…»

به گزارش ایسنا،حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانیروز شنبه ۳ خرداد ۹۳ در همایش بیمه سلامت همگانی با تاکید بر این که نباید مردم را بیهوده و بدون جهت نگران کرد و باید بگذاریم مردم راحت باشند، گفت: اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد. پیامبر(ص) شلاق در دست نداشت، پیامبر(ص) بشیر و نذیر بود و ما نیز باید بشیر و نزیر باشیم. همه باید کاری کنیم که آرامش در جامعه حاکم باشد.