به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مقامات آمریکایی می‌گویند پنتاگون در حال ارزیابی طرحی برای استقرار سامانه‌های پدافند موشکی پیشرفته در کره جنوبی است. مطابق گفته این مقامات که در روزنامه وال‌استریت ژورنال انتشار یافته، آمریکا در کره جنوبی بررسی‌های مکانی لازم برای استقرار «سامانه‌های پدافند منطقه‌ای ارتفاع بالا»(Terminal High Altitude Area Defense)، معروف به سامانه‌های ضدموشکی «تاد»، را به عمل آورده‌اند، اما هنوز تصمیم نهایی در این باره اتخاذ نشده است.

سامانه «تاد» برای رهگیری انواع موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد ساخته شده است. آمریکا سال گذشته در پی تحرکات کره شمالی یکی از این سامانه‌ها را در گوام مستقر کرد. مقامات کره جنوبی پیش از این بارها عدم تمایل خود برای همکاری در سامانه‌های پدافند موشکی با همکاری آمریکا و ژاپن را اعلام کرده و عنوان کرده‌اند ترجیح می‌دهند پدافندهایشان را خودشان ایجاد کنند.

یک مقام آمریکایی با در نظر گرفتن این موضوع می‌گوید ممکن است آمریکا ابتدا سامانه «تاد» خودش را به طور موقت در کره جنوبی مستقر کند و سپس در موعد مقرر سامانه‌ای خریداری شده توسط سئول را جایگزین آن کند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، آمریکا قصد دارد هفت سامانه تاد خریداری کند، اما در حال حاضر تنها سه سامانه عملیاتی هستند و رقابت در بین سیاستگذاران آمریکایی بر سر محل نصب آنها بالاست. برخی از سیاستمداران برای ارسال یکی از یک سامانه‌ها به کره جنوبی ابراز تمایل کرده‌اند در حالی که برخی دیگر نصب یکی از این سامانه‌ها در خاورمیانه برای مقابله با تهدیدهای ایران و کره شمالی را پیشنهاد کرده‌اند.

سامانه‌های تاد ساخت کمپانی لاکهیلد مارتین هستند.

همکاری‌های سه جانبه کشورهای آمریکا، ژاپن و کره جنوبی از جمله محورهای مهم یک نشست امنیتی بین مقامات دفاعی این سه کشور در حاشیه یک کنفرانس امنیتی در سنگاپور در ۳۱ ماه مه خواهد بود. گفته می‌شود مقامات بلندپایه شرکت لاکهیلد مارتین نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، ژنرال جیمز وینفیلد، معاون ستاد ارتش مشترک آمریکا قرار است در سخنانی مهم که روز چهارشنبه در محل اندیشکده شورای آتلانتیک برگزار می‌شود گسترش همکاری‌های این سه کشور، علی‌رغم بروز تنش‌هایی در روابط کره و ژاپن را مورد تأکید قرار خواهد داد.

وال‌استریت ژورنال همچنین با استناد به بخش‌هایی از سخنان این ژنرال که زودتر از برگزاری آن جلسه منتشر شده خبر داده ژنرال وینفیلد در آن جلسه سرمایه‌گذاری آمریکا در بخش‌های رادار و سنسور را ضروی خوانده و تأکید خواهد کرد با داشتن چنین سامانه‌هایی هدف قرار دادن موشک‌های ایران یا کره شمالی با تعداد کمتری موشک امکان‌پذیر خواهد بود.