پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امروز در سفر روحانی به چین، وی از سوی پایین ترین رده دیپلماتیک مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، امروز در سفر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به چین، وی از سوی معاون وزیر امور خارجه و معاون شهردار شانگهای در پایین ترین رده دیپلماتیک مورد استقبال قرار گرفت.

استقبال معاون وزیر امور خارجه و معاون شهردار شانگهای در پایین ترین سطح از بالاترین رده اجرایی جمهوری اسلای ایران - رییس جمهور - برخلاف پروتکل های بین المللی و کنوانسیون وین راجع به روابط دیپلماتیک است که متاسفانه رعایت نشده است.

لازم به ذکر در سفر مقام معظم رهبری به چین در سال ۱۳۶۷، در زمانی که رییس جمهور بودند، بر خلاف پروتکلهای رایج، عالیترین مقام این کشور به استقبال ایشان نیامد و ایشان هم در همان فرودگاه دستور لغو بسیاری از ملاقاتهای مهم با مقامات عالی چین را صادر کردند.

در سال ۱۳۶۷، قبل از نشستن هواپیمای حامل تیم ایرانی به فرودگاه پکن، اعلام می‌شود که به دلیل بیماری رهبر چین، دیدار وی با رییس جمهور ایران و هیأت همراه لغو شده است. از ابتکارات رییس جمهور وقت این بود که پس از اطلاع از این موضوع، دیدار با مقامات دیگر چینی را لغو کردند تا به صورت غیر مستقیم این پیغام را به چینی‌ها بدهند که سطح نمایندگان ملت ایران کمتر از رهبر چین نیست. این مسئله باعثشد که نخست وزیر چین شخصا برای عذرخواهی به حضور آیت الله خامنه‌ای برسد.

khamenechin1

دکتر علاءالدین بروجردی سفیر وقت ایران در چین ماجرا را اینگونه روایت می‌کند: «نخست وزیر چین از محل کنگره خلق به محل اقامت رییس جمهور ایران آمد و از‌‌ همان دور، با صدای بلند گفت: کوچکتر به دیدار بزرگتر آمده است! بعد وارد اتاق شد. حدود یک ربع با آقا صحبت کرد و گفت: ما ‌‌نهایت احترام به مهمان را، به خصوص شخصیتی مثل جناب عالی، وظیفه خود می‌دانیم. مشکل بیماری رهبر چین جدی است و پزشکان ایشان را ممنوع الملاقات کرده‌اند. با این حال، ما موضوع ملاقات را بررسی می‌کنیم تا حل شود.»

از نکات قابل توجه در این سفر، حضور دکتر حسن روحانی در تیم همراه آیت الله خامنه‌ای بوده است. هاشمی رفسنجانی در خاطرات زمستان سال ۱۳۶۷ خود می‌نویسد: «دکتر روحانی آمد. درباره سفر به چین - که دعوت شده – پرسید؛ موافقت کردم.»

khamenechin

گفتنی است این ابتکار و شجاعت آیت الله خامنه‌ای جدا از اینکه باعثشد همگان به جایگاه هیأت عالی رتبه ایرانی سر تعظیم فرود آورند، موجب شد رهبر چین به صورت جداگانه و دوبرابر زمان تعیین شده پذیرای رییس جمهور ایران و هیأت دیپلماتیک همراه باشد.

لازم به یادآوریست در شهریور ماه گذشته که رییس جمهور کشورمان و هیئت همراه که به منظور شرکت در نشست شانگهای به قرقیزستان سفر کرده بودند مورد استقبال «ژانتوروساتیبالدی اف» نخست وزیر قرقیزستان و جمعی از مقامات دیگر قرقیز قرار گرفت.

لازم به ذکر است دکتر حسن روحانی رییس دولت یازدهم به منظور شرکت در چهارمین نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا(سیکا) به چین سفر کرده است.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا(سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی نور سلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ رسماً تشکیل شد.

نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود، در حال حاضر این سازمان ۲۲ عضو دارد و در برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس سوم در سال ۲۰۰۲ در استانبول ترکیه برگزار شد.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، تایلند و رژیم صهیونیستی از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

رییس‌جمهوری در جریان سفر خود به شانگ‌های چین علاوه بر سخنرانی در چهارمین اجلاس سران سیکا با برخی از مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس، ایرانیان مقیم چین اعم از تجار، مدیران شرکت‌های ایرانی و کارکنان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و برخی نخبگان چینی نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

همچنین روحانی قرار است در این سفر و در دیدار رسمی با همتای چینی خود مهمترین مسائل و موضوعات در زمینه ارتقا و گسترش روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی میان تهران – پکن را مورد بررسی قرار دهد.

ظریف وزیر امور خارجه، زنگنه وزیر نفت، آخوندی وزیر راه و شهرسازی، نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور برخی معاونان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی آقای روحانی را در این سفر سه روزه همراهی می‌کنند.