به گزارش پارس به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» به دنبال مذاکرات اخیر ایران و 1+5 در وین مقاله‌ای را تحت عنوان «آیا بهتر نیست توضیحات ایران در خصوص برنامه هسته ای اش تا کنون پذیرفته شود» منتشر کرد.

این روزنامه آمریکایی در این مقاله به نقل اظهارات مختلف مقامات کنونی و سابق دولت آمریکا که هر یک زمانی وظیفه مشاوره در خصوص برنامه هسته ای ایران را برعهده داشته اند، پرداخت و نوشت: مقامات کنونی و سابق دولت آمریکا در خصوص اینکه ایران تا چه اندازه باید همچنان به ارائه توضیح درباره فعالیت های هسته ای اش بپردازد، با یکدیگر اختلاف دارند.

«جوفی جوزف» (Jofi Joseph) مدیر سابق اداره عدم اشاعه در شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: درخواست گزارش جامعی درباره جزئیات برنامه هسته ای ایران در این زمان می تواند تا حدودی مشکل آفرین باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه احتمال دارد با ادامه روند کنونی، طرفین از نیل به خواسته هایشان باز بمانند، تأکید کرد: اصرار بر گزارشی کاملتر از آنچه تا کنون ارائه شده می تواند تحقق آنچه را که در این مرحله حقیقتا اهمیت دارد به خطر اندازد.

بنا بر این گزارش، سازمان انرژی اتمی ایران ماه گذشته اعلام کرد که در حال تهیه گزارش کاملی از فعالیت های هسته ای خود است و بخشی از اطلاعات آن را نیز در تاریخ 4 ماه مه در اختیار غرب قرار داد.

یو اس ای تودی در بخشی از گزارش خود به اظهارات «اولی هاینونن» از مقامات سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و نوشت: غرب به جای اصرار بر ارائه توضیحات بیشتر توسط ایران، شاید بتواند حد وسطی را قائل شود که دیگر نیازی به ادامه این روند نباشد.

هاینونن در ادامه تأکید کرد: شما نیاز ندارید که از آنها [ایرانی ها] اعتراف بگیرید. اصلا فرض کنیم که در پارچین از مواد انفجاری هسته ای نیز استفاده شده باشد، همین که بتوانیم به آنجا برویم و آنچه را که از این به بعد صورت می گیرد تحت نظارت داشته باشیم، آنچه را که می خواهیم بدست آورده ایم.

تمام این اظهارات در شرایطی مطرح شده است که دو روز پیش، «گرث پورتر» تحلیلگر و روزنامه نگار تحقیقی آمریکایی در مقاله ای به افشای برخی فریبکاری های دولت آمریکا با همدستی رژیم صهیونیستی پرداخت و تأکید کرد: آمریکا آگاهانه دست به خودفریبی زده و نمی خواهد شواهدی را که نشان می دهد برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است بپذیرد. در فریب اذهان عمومی در خصوص برنامه هسته ایران، اسرائیل نیز نقش عمده ای ایفا کرده است تا یک روایت جعلی و کاملا ساختگی را در جامعه بین المللی علیه برنامه هسته ای ایران رواج دهند و حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی را نیز مجبور کنند گزارشی را بدون وجود مستندات متقن منتشر کند.