به گزارش پارس، عیارآنلاین به نقل از گلوبال ریسرچ نوشت: روسیه با همراهی چین، نشست دلارزدایی برگزار کرد؛ چرا که این کشور قصد دارد مراودات تجاری خود را به گونه‌ای انجام دهد که میزان مشارکت و تاثیر دلار آمریکا را تا حد امکان کاهش دهد. این موضوع که قبلاً به صورت محرمانه پیگیری می‌شد، بعد از بحران اوکراین علنی شده است. تا قبل از این، چنین بحث‌هایی در حد حرف، شایعه و افکار واهی باقی مانده بود. این بحث کاملا خنده‌دار بود که یک کشور واقعاً بتواند خارج از محدوده ایدئولوژیک پترودلار حرکت کند؛ چرا که اگر یک کشور بتواند چین کاری را انجام دهد، همه کشورها می‌توانند آنرا تکرار کنند. نتیجه این اتفاق چه خواهد بود؟! چیزی که احتمالاً شما می‌دانید: ایالات متحده تورم افسارگسیخته، فروپاشی اجتماعی و جنگ داخلی را تجربه خواهد کرد!

 
پیمان پولی

 
به هر حال روسیه بطور فعال قصد عقب‌راندن دلار و جایگزینی آن با یک سیستم غیردلاری را دارد؛ چیزی که روسیه آنرا یک دنیای «دلارزدایی شده[۱]» می‌نامد! خبرگزاری صدای روسیه گزارش داد که وزارت فایننس این کشور قصد دارد که نقش روبل این کشور را در مبادلات تجاری به شدت افزایش داده و تراکنشهای مبتنی بر دلار را تا حد امکان کاهش دهد. منابع دولتی گزارش دادند که بخش بانکی روسیه “آماده است که تعداد تراکنشهای مبتنی بر روبل را افزایش دهد”.

 
مطابق با خبر منتشره توسط آژانش خبری پرایم، دولت روسیه نشستی ویژه تشکیل داده است تا دلار را در تراکنشهای صادراتی روسیه حذف نماید. خبرگانی از بخشهای انرژی، بانکی و ادارات دولتی جمع شدند و راهکارهایی را بعنوان اقدامات ضدتحریمی روسیه در برابر آمریکا ارایه کردند. اگر غرب پاسخ روسیه در برابر تحریم‌های روبه رشد علیه این کشور را بخواهد، پاسخ آماده است:

 
 برگزاری «نشست دلارزدایی» که رئیس آن معاون نخست وزیر روسیه آقای شووالف بود، ثابت می‌کند مسکو در نیت خود مبنی برتوقف استفاده از دلار آمریکا کاملاً جدی است. نشست بعدی با ریاست موسیف معاون وزیر فایننس روسیه برگزار شد که وی بعد از آن به کانال ۲۴ روسیه گفت:”تعداد قراردادهای مبتنی بر روبل افزایش خواهد یافت”. وی اضافه کرد:‌ هیچ‌کدام از متخصصینی که در این نشست حاضر بودند، مشکل خاصی برای افزایش سهم پرداختهای مبتنی بر روبل بیان نکردند.

 
اگر شما فکر می‌کنید که اوباما تنها فردی است که می‌تواند سلطه و برتری داشته باشد، در اشتباه هستید. روسیه به سادگی برنامه فوق را عملیاتی خواهد کرد: روسیه به «دستور رئیس جمهور برای تغییر ارز» (پیمانهای پولی دوجانبه) ورود پیدا کرده است.

 
البته موفقیت مسکو در چرخش به ارزهای محلی به تمایل شرکای تجاری برای توقف استفاده از دلار بستگی دارد. سایت خبری پولیت‌آنلاین قید کرده است که به صورت بالقوه دو کشور ایران و چین می‌توانند یار روسیه در این مسیر باشند. در جریان سفر پوتین به روسیه در ماه می نیز بحث شد که قراردادهای آتی نفت و گاز بین دو کشور بر اساس روبل و یوآن خواهد بود و نه دلار آمریکا.

 
از سوی دیگر، اقدامات یک هفته آتی را ببنید! نه تنها قرارداد گازی “جام مقدس” امضاء خواهد شد، بلکه نکته خیلی مهم در شرایط تبادلات مالی آن است که بر اساس روبل و یوآن طراحی شده و نه دلار آمریکا! همانگونه که قبلا گفتیم، هر چه غرب تلاش می‌کند تحریم‌های اقتصادی بیشتری علیه روسیه وضع نماید، روسیه مجبور خواهد بود که از سیستم تجاری دلاری فاصله بگیرد. به این دلیل اعلامیه هفته آینده یک اقدام پیشگامانه محسوب می‌شود؛ فراموش نشود که این ابتدای راه در مسیر “جهان دلارزدایی شده” است!