به گزارش پارس به نقل از ال‌بی‌سی، روسیه ساعتی پس از پایان مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ در وین مذاکرات هسته‌ای با ایران را مفید توصیف کرد. تیم مذاکره کننده ایران روز سه‌شنبه وارد وین شد تا چهارمین دور مذاکرات بین کشورمان و گروه ۱+۵، پس از توافق برنامه اقدام مشترک ژنو، را در این پایتخت اروپایی برگزار کند.

در این دور قرار بود تا فرآیند تدوین پیش نویس توافقنامه نهایی آغاز شود که بنا به اظهارات مقامات ایرانی و غربی به دلیل وجود اختلاف در موارد گوناگون آن هیچ پیش نویسی در این باره تهیه نشد. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان پس از پایان مذاکرات سه‌ روزه میان ایران و گروه ۱+۵ در نشستی خبری گفت: بحث‌ها در این دور از مذاکرات بسیار جدی بود و در فضایی بدون تنش صورت گرفت اما اختلاف نظرها در سطح گسترده وجود داشت. در این دور از مذاکرات پیشرفت محسوسی صورت نگرفت.

عراقچی عدم دستیابی به توافق در دور اول را عجیب ندانست و گفت که در این دور تلاش کردیم تا پیشنویس توافق را مورد بحث قرار دهیم اما تا حدودی به این مساله دست نیافتیم. اما ناامید نیستیم و در دورهای بعدی می‌توانیم به پیشرفت‌های بیشتری نایل شویم و گفتگوهای خود را در سطح وزرا و کارشناسی ادامه خواهیم داد. ما امیدوار هستیم که پیش از پایان دور اول (۲۰ جولای) مساله نهایی شود. ما با گروه ۱+۵ مذاکره می‌کردیم و دیدارهای درون گروهی در راستای رسیدن به درک مشترک با گروه ۱+۵ صورت گرفت.

از سوی دیگر یک مقام ارشد آمریکایی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای وین پس از پایان این نشست اعلام کرد "همه اینجا جدی بودند ولی به واقع‌گرایی بیشتری نیاز داریم." وی گفت: "ما در مورد راه‌های کاهش اختلافات گفتگو کردیم. بحث و بررسی موضوعات از مطرح کردن آن‌ها در مذاکرات مشکل‌تر است. تنها درصد (پیشرفت مذاکراتی) که به فکر آن هستیم ۱۰۰ درصد است؛ زمان نامحدود نیست، اما ما باور داریم که همچنان می‌توانیم این کار را انجام دهیم."