به گزارش پارس به نقل از تسنیم به نقل از آسوشیتد پرس؛ دور چهارم گفتگوهای هسته ای ایران و کشورهای 1+5 برای توافق نهایی در حالی از امروز چهارشنبه در وین آغاز شده است که قرار است طرف های مذاکره کننده وارد نگارش متن توافق شوند. 


آمریکا و متحدانش به دنبال کم کردن قابلیت حرکت ایران به سمت سلاح هسته ای هستند و تهران اعلام کرده است هیچ تمایلی به چنین تسلیحاتی ندارد. 

دو دیپلمات که در جریان گفتگوهای هسته ای هستند به این خبرگزاری گفته اند دو طرف با کاهش برخی اختلافات و باقی ماندن اختلافات دیگر به میز مذاکرات برگشته اند. 

این دیپلمات ها که خواسته اند ناشناس باقی بمانند تصویری از وضع فعلی در مذاکرات ارائه کرده اند که شامل موضوعاتی است که پیشرفت حاصل شده است و جنبه هایی از گفتگوها که اختلاف نظر وجود دارد. 

حوزه های پیشرفت شامل رآکتور اراک است که توافقی اصولی برای بازطراحی آن کسب شده است. همچنین در موضوع بازرسی ها که به گفته این دیپلمات ها ایران به صورت اصولی آماده امضای توافقنامه ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی است که به بازرسان این نهاد اجازه بازدید از هر گونه تاسیساتی را که هسته ای اعلام شده می دهد. 

اما حوزه های اصلی مورد اختلاف شامل غنی سازی اورانیوم، موضوع موشک های ایران، فعالیت های هسته ای سابق ایران و بالاخره زمان مورد توافق برای توافق نهایی می باشند. 

درباره غنی سازی اورانیوم، ایران تعداد 20 هزار سانتریفیوژ دارد که آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان خواستار کم کردن این تعداد سانتریفیوژ هستند در حالی که ایران خواستار افزایش و یا حداقل حفظ این تعداد است. 


از سوی دیگر در موضوع موشک های با قابلیت حمل سلاح هسته ای، غرب خواستار بررسی آنها در توافق است در حالی که ایران چینن خواسته ای را به شدت رد می کند. همچنین غرب ایران را متهم به فعالیت های هسته ای با جهت گیری نظامی در گذشته می کند در حالی که ایران این اتهام را بی اساس می داند. همچنین غرب خواستار اجرای توافق نهایی طی بازه زمانی بیش از یک دهه است و تهران سال های محدودی را پیشنهاد می دهد