به گزارش پارس به نقل از فارس، در آستانه مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین، هیأتی از کارشناسان سازمان ملل گزارشی را منتشر کرده‌اند که در آن مدعی شده‌اند ایران از تاکتیک‌های فریبکارانه‌ای برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 در وین، هیأتی از کارشناسان سازمان ملل گزارشی را منتشر کرده‌اند که مدعی شده‌اند ایران از تاکتیک‌های فریبکارانه‌ای برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کند.

این گزارش مدعی شده است که ایران از متدهایی چون پنهان کردن لوله‌های تیتانیوم درون لوله‌های فولادی برای استفاده در صنعت پتروشیمی بعنوان پوششی برای دستیابی به اقلامی برای رأکتور آب سنگین خود استفاده می‌کند.

این هیأت کارشناسان ناظر بر اجرای توافق موقت ایران و 1+5، تصریح کرده است که تلاش‌های تهران برای تهیه غیرقانونی موادی برای برنامه هسته‌ای و موشکی‌اش احتمالاً کاهش داشته است زیرا مذاکرات برای رسیدن به توافق طولانی‌مدت با قدرت‌های جهان را دنبال می‌کند.

این گزارش که در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 در وین در کمیته تحریم‌های ایران شورای امنیت مطرح شده است، اعلام کرد که احتمالاً تهران کاملاً دریافته است که چگونه در دستیابی به قطعات و مواد حساس، به سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی کلک بزند.

در این گزارش نمونه‌ای آورده شده بود مبنی بر آنکه مجموعه‌ای از لوله‌های تیتانیوم درون محموله‌ای از لوله‌های ضدزنگ فولاد که در چین تولید شده بود و از آنجا منتقل شده بود، پنهان کرده بودند.

این گزارش که در اختیار رویترز قرار گرفته بود، حاوی تصاویری از 10 لوله تیتانیوم بود که که درون لوله فولادی قرار داده شده بودند. هیچ جزئیاتی از کاربردهای بالقوه هسته‌ای این لوله‌های تیتانیوم ارائه نکرده بود و تنها نوشته بود که بررسی‌های هیأت کارشناسان سازمان ملل درباره این حادثه گزارش شده است.