به گزارش پارس به نقل از ایرنا، این هشدار کره جنوبی در حالی صادر می شود که کره شمالی طی سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ میلادی سه آزمایش اتمی انجام داده است. پیونگ یانگ چندی قبل اعلام کرد که در صورت ادامه سیاست های خصمانه آمریکا اقدام به انجام آزمایش اتمی جدید خواهد کرد.


کیم کوان جین وزیر دفاع کره جنوبی گفت که آزمایش چهارم اتمی کره شمالی نزدیک است. این کشور کارهای لازم را برای این اقدام انجام داده و به مرحله نهایی وارد شده است. وی گفت که کره شمالی امکان دارد هر لحظه دست به آزمایش اتمی بزند. این بستگی به تصمیم رهبری کره شمالی دارد.

وزیر دفاع کره جنوبی این امکان را نیز داد که کره شمالی جنگ روانی راه انداخته باشد چون در این زمینه خبره است. به همین خاطر در زمینه آزمایش اتمی تاریخ دقیقی اعلام نمی کند.

آخرین آزمایش اتمی کره شمالی فوریه سال گذشته میلادی انجام شد. سئول پیش بینی کرده است آزمایش اتمی چهارم کره شمالی در منطقه پونگ گیه ری انجام شود که آزمایش های قبلی نیز در این منطقه صورت گرفته است.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به کره جنوبی از چین خواست ˈمانع تحرکات خطرناک کره شمالیˈ شود، اما تحلیلگران چینی می گویند که پکن قدرت جلوگیری از تحرکات پیونگ یانگ را ندارد . کره جنوبی و آمریکا اعلام کرده اند اگر کره شمالی دست به آزمایش جدید اتمی بزند، این کشور مشمول تحریم های بیشتری خواهد شد.

خبرهای رسیده از کره شمالی نشان می دهد این کشور در روزهای گذشته موتورهای یک موشک قاره پیمای بالستیک مدل کی ان - ۰۸ را آزمایش کرده است. چین خواستار آرامش همه جوانب ذی ربط در شبه جزیره کره شده و از کره شمالی هم خواسته است دست به آزمایش اتمی نزند.

در حالی که چین با ژاپن و فیلیپین در دریای شرقی و جنوبی چین دچار منازعات ارضی است و آمریکا هم حضور نظامی خود را در آسیا و اقیانوس آرام افزایش داده است، آزمایش اتمی جدید کره شمالی می تواند معادلات منطقه ای را بیش از قبل برهم زده و باعث تغییر توازن منطقه ای شود.