به گزارش پارس به نقل از  مهر ، رئیس بازرسان آژانس که صبح امروز وارد تهران شده بود، پس از ورود در جلسه رهیافت پادمانی اراک در سازمان انرژی اتمی کشورمان حضور یافت .

بر اساس این گزارش در این جلسه بازرسان آژانس و ایران در مورد نحوه انجام بازرسی از رآکتور اراک به جمع بندی رسیدند.

 همچنین بازرسان آژانس قرار است فردا بازرسی های خود ار معدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان آغاز کنند.

 بر این اساس بازرسان فردا از معدن ساغند یزد بازدید خواهند کرد و روز چهارشنبه نیز از کارخانه تغلیظ اردکان بازدید می کنند.

آخرین بازرسی که آژانس از  معدن ساغند یزد داشته است مربوط به 10 سال پیش است که بازرسان آژانس بر اساس پروتکل الحاقی از معدن ساغند یزد بازدید کردند.

بر اساس این گزارش ،ماسیمو آپارو، رئیس تیم بازرسان آژانس و مدیرکل پادمان منطقه B آژانس به همراه دو تن دیگر از بازرسان آژانس شب گذشته وارد تهران شدند.

ورود بازرسان آژانس در راستای توافق 7 ماده ای ایران و آژانس در تاریخ 20 بهمن ماه در تهران است .

هفت اقدامی که ایران متعهد به اجرای آن شد شامل ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و دسترسی مدیریت ‌شده مرتبط با معدن ساغند یزد،  ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و دسترسی مدیریت شده مرتبط با کارخانه تغلیظ اردکان، تحویل پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) به‌روز شده راکتور IR-40 (اراک)، اتخاذ اقدام در جهت به نتیجه رساندن رهیافت پادمان برای راکتور IR-40 (اراک)، ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشکرآباد،  ارائه اطلاعات مواد چشمه source material، که هنوز به ترکیب و خلوص لازم برای ساخت سوخت یا غنی‌سازی نرسیده‌است، شامل واردات چنین موادی به ایران و استخراج اورانیوم از فسفات توسط ایران و  ارائه اطلاعات و توضیحات به آژانس به‌منظور ارزیابی اظهاریه ایران در مورد نیاز یا کاربرد توسعه EBW (نسل جدید چاشنی‌های ایمن) است .

پس از این بازدید ها اقدامات ایران درباره 7 مورد توافقی به پایان می رسد و این آخرین مرحله از بازرسی ها در این دور از توافق بین ایران و آژانس است.

بازرسان آژانس پس از بازگشت و ارائه گزارش 7 مورد را بررسی کرده و در صورتی که در مواردی جای کار وجود داشته باشد، موارد را بررسی می کنند و در پی بررسی ها در تماس بین طرفین برای دور آتی مذاکرات برنامه ریزی خواهد شد.

این در حالی است که کارشناسان ایران و 6 کشور حاضر در گروه 1+5 از امروز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت، گفتگوهای یک‌ هفته ای خود را درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران در نیویورک آغاز می کنند.