به گزارش پارس به نقل از تسنیم، آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار با تعدادی از دانش آموختگان دوره عالی مدارس اهل سنت جنوب ایران به ویژه شیراز و تعدادی از اساتید مدارس عالیه اهل سنت با اشاره به مسئله اجتهاد، اظهار کرد: بر اساس حدیث ثقلین «انّی تارکٌ فیکم الثِّقلَین کتاب اللهِ و عترتی ما ان تمسّکتم بهما لن تضلّوا ابداً لن یفترقا حتّی یردا علیّ الحوض» ما با اهل سنت مشترکات فراوانی داریم که قابل توجه است زیرا هر دو گروه شیعه و سنی به خداوند، پیامبر، قرآن و اهل بیت (ع) معتقد هستیم.

مرجع تقلید شیعیان با بیان پیش بینی پیامبر اکرم (ص) از وضعیت مردم بعد از حیات ایشان، افزود: رسول اکرم (ص) در سفر حجه الوداع، در غدیر خم، در سفر به طائف، در مسجد مدینه و در خانه خودشان این مسئله را تاکید کردند که مسلمانان بعد از ایشان دچار تفرقه می‌شوند.

وی با اشاره به عصمت اهل بیت (ع)، تصریح کرد: اهل بیت (ع) همانند قرآن کریم اصالت دارند و تا قیامت هم از جدا نمی‌شوند و شیعه هر مسئله‌ای را بر اساس قرآن و اهل بیت (ع) می‌سنجد.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به تفسیر البرهان، عنوان کرد: در این تفسیر 12 هزار حدیث با سند از اهل بیت (ع) موجود است که قرآن کریم و آیات آن را ترجمه کرده است، البته در این راه ما از احادیثی که سندیت ضعیفی دارند نیز غافل نیستیم و به آن‌ها تکیه نمی‌کنیم.

مرجع تقلید شیعه با اشاره به تالیفات علامه امینی، بیان کرد: این عالم بزرگ در کتاب‌هایش حدیث‌هایی که معجول هستند را ذکر کرده است و به آن‌ها نیز پرداخته است.

وی با اشاره به برخی اختلاف‌های شیعه و سنی، تاکید کرد: ما در زمینه وضو 50 اختلاف با اهل سنت داریم و در زمینه کتاب هم نسبت به کتاب‌هایمان نگاهی نداریم که بخواهیم بگوییم کتابمان صحیح است مانند کتابی که اهل سنت دارند و به آن صحیح بخاری می‌گویند، اما کتاب ما کافی است.

آیت الله نوری همدانی با بیان اهمیت به روز بودن علوم، اظهار کرد: در زمینه اجتهاد، علوم باید به روز باشد و مطابق مسائل روز فتوا داده شود، وقتی که روسای چهار مذهب اهل سنت سال‌ها است که در قید حیات نیستند، بنابراین آن‌ها چگونه می‌توانند بر اساس مسائل روز فتوا دهند.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه اهل سنت شیعه را امامیه می‌خوانند، گفت: در هیچ روزگاری خداوند زمین را بدون امام و سرپرست قرار نمی‌دهد، حتی در زمان غیبت امام زمان (ع) نیز ما قائل به رهبری جانشین و نائب ایشان هستیم.

وی با اشاره به فرقه‌های اهل سنت، بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند مسلمانان بعد از من به بیش از 70 فرقه می‌رسند که فقط یک فرقه از آن‌ها مصون می‌ماند، در حال حاضر وهابی‌ها، تکفیری‌ها، سلفی‌ها نیز خودشان را منتسب به اهل سنت می‌دانند، اما درحال ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی هستند و شیعه کشی را در دنیا به راه انداخته‌اند.

آیت الله نوری همدانی با اشاره نیاز جامعه به رهبری هدایت کننده، تاکید کرد: دراین شرایط و با توجه به مشکلات روز جامعه وجود رهبری مانند سید حسن نصرالله نیاز است که بتواند شجاعانه در برابر صهیونیست‌ها ایستادگی کند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به لزوم وحدت در جامعه، گفت: در شرایط امروز جامعه که دشمن در صدد تفرقه بین شیعه و سنی است ما باید با اتحاد با یکدیگر خدعه‌های دشمنان را از بین ببریم، ما از هر مذاکره، گفت‌و‌گو و مناظره بین اهل سنت و تشیع به گرمی استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به لزوم رهبر هدایت کننده در جامعه، خاطرنشان کرد: با داشتن رهبری عالم و آگاه می‌توان در برابر آمریکا، سلفی‌ها، وهابی‌ها و تکفیری‌ها که در صدد ایجاد تفرقه هستند، ایستادگی کرد و صلح و امنیت را در جامعه برقرار کرد.