به گزارش پارس، فارس به نقل ازخبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: « جان کری» وزیر خارجه آمریکا، امروز، شنبه، اعلام کرد که واشنگتن آمادگی افزایش روابط با آفریقا را دارد اما کشورهای سراسر این قاره می بایست گام های محکم تری باری تأمین امنیت و دموکراسی برای مردم خود بردارند.

وی در سخنرانی برای اعضای هیأت دیپلماتیک « آدیس آبابا» بر بحران های نیچریه، سودان جنوبی، سومالی، جمهوری آفریقای مرکزی تأکید کرد و از آفریقایی ها خواست تا خواستار ثبات و تحولات مالی شوند.

کری خواستار گسترش سرمایه گذاری آمریکا در آفریقا شد و تأکید کرد که شرکت های آمریکایی « آی بی ام» ، « مایکروسافت» و گوگل بیش از ۱۰۰ میلیون دلار صرف پروژه هایی در قاره آفریقا کرده اند.

دولت « باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا خواستار گسترش سرمایه گذاری های خصوصی آمریکا در آفریقا است و سال گذشته، حدود یک میلیارد دلار برای حمایت از تجارت آمریکایی در سراسر آفریقا سرمایه گذاری کرد که شامل ۶۵۰ میلیون دلار در کشورهای جنوب صحرای آفریقا می شود.

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که آفریقا منابع طبیعی دارد و ظرفیت و فوت و فن توسعه اقتصادی را دارا می باشد و آمریکا شریک طبیعی این قاره محسوب می شود.

کری از کشورهای آفریقایی خواست تا با فساد سیاسی که دهها میلیارد دلار برای مردم آفریقا هزینه دارد مبارزه کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا وعده داد به امر مبارزه با خشونت های مرگبار در قاره آفریقا کمک کند.

کری در نخستین روز سفر یک هفته ای خود به آفریقا در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، با مقامات اتحادیه آفریقا در مورد جمهوری آفریقای مرکزی، اوگاندا، کنیا، و سودان جنوبی گفتگو کرد.