به گزارش پارس محمدحسن ضیائی فر در گفت وگو با سایت جماران در خصوص اخبار منتشره مربوط به بند ۳۵۰ اوین گفت: مسئولان ذی ربط به صراحت گفتند که هیچ اتفاقی نیفتاده و ضرب و شتمی صورت نگرفته و یک بازرسی معمولی و ادواری صورت گرفته است.

وی با اشاره به آنچه که آن را « اخبار نگران کننده و گزارشاتی که خانواده های زندانیان از بستگان خود در زندان دریافت کرده اند» می خواند، ادامه داد: بازتاب های این موضوع نیز در سراسر جهان پخش شده است. بر این اساس به نظر می رسد تعهد قانونی و شرعی و تدبیر مقتضی ایجاب می کند که با فوریت به این موضوع رسیدگی شود.

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران افزود: اولا باید زمینه تماس و گفت وگوی خانواده های زندانیانی که گزارشات نگران کننده دریافت کرده اند با زندانیانشان فراهم شود تا اگر هیچ اتفاقی نیفتاده است، زندانیان نیز به خانواده های خود بگویند که خبرهای منفی مبنایی ندارد. دوما مناسب است که هیئتی متشکل از نمایندگان مجلس به عنوان نماینده ملت و نهادهای حقوقی تخصصی مستقل از قبیل کانون وکلا بازدیدی از بند ۳۵۰ داشته و گزارش خود را به مسئولان و مردم ارائه کنند تا مخاطبان در سراسر جهان دریابند که در کشور ما امکان های مختلفی برای تضمین رعایت حقوق زندانیان وجود دارد.

ضیائی فر اظهار کرد: البته این اقدامات نافی آن نیست که مراجع قانونی نظارت بر امور زندان ها، از قبیل هیئت نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی دادگستری کل استان تهران، بخش نظارت بر واحدهای تابعه قوه قضائیه در سازمان بازرسی کل کشور و یا بازرسی دفتر مقام معظم رهبری در این خصوص با فوریت ورود کرده و معلوم کنند که چه عواملی باعث نگرانی جمعی از خانواده های زندانیان شده است و مشخص کنند که اگر خلافی صورت گرفته است نظام حقوقی کشور هم از حیث قوانین جرم محسوب کردن هر گونه نقض حقوق زندانیان و هم از حیث ساز و کارهای رسیدگی به خلاف های احتمالی، کمبودی ندارد و با فوریت با متخلف یا متخلفین در هر سطحی برخورد می کند.

وی با اشاره به زحمات صادقانه بسیاری از نیروهای خدمتگزار تاکید کرد: عمدتا همین مصادیق و مبهم گذاشتن آنها و بی اهمیت جلوه دادن بازتاب های جهانی گزارشات مربوط به نقض حق فرد یا افرادی در کشور باعث می شود که زحمات صادقانه بسیاری از نیروهای خدمتگزار در نهادهای رسمی از جمله سازمان زندان ها نادیده گرفته شود و به حاشیه رود یا اینکه هنجارهای قانونی و دینی ما نیز زیر سوال برود و در سطح بین المللی زمینه ای فراهم شود که قطعنامه هایی علیه نظام جمهوری اسلامی به تصویب برسد و در افکار عمومی جهانی نیز خیلی ها در موارد متعدد با مفاد قطعنامه ها همدلی کنند در حالی که به راحتی می توان این گونه مصادیق را برطرف کرد و زمینه هیچ بهانه ای را برای مخالفان نظام فراهم نیاورد.

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی در پایان گفت: در جهان کنونی نباید از یاد برد که ابزارهای کسب اطلاعات و اخبار به کیفیتی شده که حقایق در هر کشوری به سرعت روشن می شود و دیگر رویکردهای بسته قبلی پاسخگو نیست.