به گزارش پارس به نقل از مهر از مشهد، آیت الله احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد مقدس در جمع زائران و مجاوران رضوی با اشاره به مسئله یارانه ها که مسئله روز کشور است، اظهار کرد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب امسال را سال اقتصاد و فرهنگ قرار دادند، این مسئله بر دو پایه بر عزم ملی و دیگری مدیریت جهادی استوار است.

 
امام جمعه مشهد گفت: مسئله ای که وجود دارد توجه مردم ما بویژه خانواده های اصیل و دلداده به نظام و انقلاب هستند، که باید عزم ملی را مورد توجه قرار دهند و مدیریت جهادی هم وظیفه مسئولان است.
 
آیت الله علم الهدی افزود: ما کشوری داریم که مبنا انرژی است و این طبیعی است که مردمی که در این کشور زندگی می کنند باید از یک انرژی ارزان تر و در دسترس تری برخوردار باشند و از اول قرار بر این شد انرژی به شکل ارزان تامین شود اما در مقام اجرا این برنامه ارزانی انرژی نتیجه خوبی نداشت.
 
بی عدالتی غیرقابل تحمل یکی از نتایج انرژی ارزان قیمت بود
 
وی گفت: بی عدالتی غیرقابل تحمل یکی از نتایج انرژی ارزان قیمت بود یعنی اینکه بهره برداری از این انرژی های خدادادی بیشتر در اختیار افراد متمول قرار گرفت و یک آدم پولدار بنزین را با قیمت ارزان در خودروی ۸ سیلندرش می ریخت و یک آدم نیازمند باید در سرما منتظر اتوبوس می ماند.
 
امام جمعه مشهد با اشاره به مسئله قاچاق سوخت افزود: یکی دیگر از نتایج منفی انرژی ارزان قاچاق بنزین از ایران به خارج مرزها بود که عده ای سودجو انرژی که مال مردم کشور است را به خارج مرزها برده و همین مسئله مشکل ساز شده بود.
 
آیت الله علم الهدی بیان کرد: از آن ابتدایی که قرار بود یارانه ها هدفمند شود و پول این هدفمندی در اختیار مردم قرار داده شود بنده بر حسب تجربه ای که داشتم با این شکل پرداخت موافق نبودم اما به هر کسی گفتم توجه نکرد و من مجبور شدم در یکی از خطبه های نماز جمعه مسئله را مطرح کنم که این مسئله باعث ناراحتی مسئولان سابق کشور شده بود به گونه ای که رئیس دولت وقت این گلایه را خدمت مقام معظم رهبری برده بود.
 
وی گفت: در آن زمان معاون وزیر اقتصاد و وزیر اقتصاد هر دو به فاصله ۲۰ روز برای توجیه من آمدند و بنده اشکالاتم را به آنها گفتم و آنها قانع شدند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: قرار بود ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها درآمد حاصل شود که طبق مصوبه باید ۴۵ هزار میلیارد به مردم داده می شد و الباقی آن صرف تولید و سازندگی می شد اما پولی که به مردم داده شد به ۱۳۰ هزار میلیارد رسید یعنی به اندازه سهم اصلی توزیع از بودجه کشور برداشته و به مردم داده شد و این بزرگترین ضربه را بر پیکره اقتصاد وارد کرد.
 
به جز بنی صدر خائن، مسئول خیانت کاری نداشته ایم
 
آیت الله علم الهدی گفت: اگر قرار باشد ما هر چه می گوییم یک بر چسب مخالف بر ما بزنند کار درست نمی شود آخر مگر یک پیرمرد ۷۰ ساله مثل من می خواهد به کجا برسد و چه بکند که بیخود مخالف دولت باشد ما بیش از ۶۰ درصد عمرمان را در انقلاب بوده ایم اینقدر عقل داریم و می فهمیم که مصلحت نظام چیست، البته آنها هم آدمهای بدی نبودند و نیستند هر اتفاقی افتاد بر اثر سهل انگاری و دستپاچگی بوده است اگر نه ما به جر بنی صدر خائن مسئول خیانت کاری نداشته ایم، هر چند که اشتباهات و کج سلیقگی هایی در برخی دولت های پس از انقلاب بوده است.
 
وی بیان کرد: یک عده ای نمی توانند انرژی را با قیمت اصلی و واقعی اش تهیه کنند و قانون یارانه ها می گوید پول را به کسانی بدهید که توان تهیه انرژی با قیمت واقعی آن را ندارند آن آقایی که شعبات تجارت خانه در نقاط مختلف دنیا دارد و یک آقایی که حقوق میلیونی می گیرد آیا نمی تواند انرژی را به قیمت اصلی اش تهیه کند، این پول مال کسانی است که توان تهیه انرژی با قیمت واقعی اش را ندارند.
 
امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به وظیفه مدیران در اجرای مدیریت جهادی گفت: مسئولان باید توجه داشته باشند در هزینه کرد درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها دقت زیادی به خرج دهند تا این درآمدها واقعا در مسیر تولید و درست اش مصرف شود.
 
آیت الله علم الهدی تاکید کرد: نباید درآمدهای حاصل از هدفمندی سر از برخی تجارت خانه ها یا جاهای دیگر در بیاید اگر نگوییم، تسهیلات سر از بانک های خارجی در می آورند.
 
وی افزود: اگر قرار باشد با همین مدیریتی که هم اکنون وجود دارد و اجناس روز به روز گران می شود و مدیر خانواده نمی تواند برای زندگی برنامه ریزی کند و ما امنیت سطح زندگی را نمی بینیم این با مدیریت جهادی همخوان نیست.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امنیت اقتصادی از دست کفیل های خانواده خارج شده و مدیر خانواده نمی داند چگونه برای مدیریت خانواده برنامه ریزی کند و این است دغدغه ما که الان نشانه اش را نمی بینیم و باید در وزارت تجارت و صنعت یک مدیریت غنی و جهادی به تمام معنا فعالیت کند.
 
آیت الله علم الهدی افزود: مردم ما مردم فدارکاری هستند و ۳۵ سال با جانشان پای انقلاب ایستاده اند چه برسد به کیسه و شکم اشان اما در کنار این مسئله باید مسئولان مدیریت جهادی را اجرا کنند.