به گزارش پارس به نقل از فرجام، این فرد ۴۶ ساله، یک ایرانی تبار دارای تابعیت بریتانیا است که ردپای مشکوک او برای دلالی کمپانی های غربی در ایران به قرارداد مشهور « کرسنت» می رسد و دوست و شریک یکی از کارگزاران فتنه نیز بوده است.

نام « یزدان پناه یزدی» در پرونده شرکت نفت و گاز نروژی « استات اویل» نیز به علت دریافت و پرداخت رشوه های کلان مطرح شد و از چندی پیش نیز به دلیل اختلافات دو کمپانی غربی، در خارج کشور تحت پیگرد قضایی قرار داشت.

عباس یزدان پناه در سال ۱۹۹۸ تابعیت بریتانیایی کسب کرد و در سال های اخیر، در امارات سکونت داشت در ژوئن سال گذشته میلادی (تیرماه سال ۱۳۹۲) ربوده شده است.

همسر یزدان پناه در یکی از مصاحبه هایش گفت که وزارت امور خارجه بریتانیا به او گفته شوهرش در جریان یک آدم ربایی جان باخته است اما یک هفته بعد یک مقام عالی رتبه وزارت کشور امارات خبر مرگ وی را تکذیب کرد.

سکوت طولانی دولت انگلیس در برابر ناپدید شدن تبعه و عامل اطلاعاتی اش در حالی است که در موارد مشابه، این دولت اقدامات فوری بسیاری را برای اطلاع از سرنوشت اتباع خود آغاز می کند.

اخبار مربوطه حاکی از آن است که سرویس جاسوسی انگلیس یکی از دلال های نشان دار خود را که از او با عنوان جعبه سیاه معاملات مشکوک اقتصادی و سردسته یک مافیای نفتی یاد می شود، در کشور « امارات» جایی که « بهشت جاسوسان صهیونیستی» لقب گرفته را ربوده است.

اما پس از اینکه در ماه ژانویه امسال، دولت امارات اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی امارات سه ایرانی را به ظن ربودن عباس یزدان پناه یزدی، دستگیر کرده است، طی چند روز اخیر رویترز طی خبری دستگیری مضنون دیگری را گزارش داد.

رویترز با انتشار این خبر افزوده است: یک ایرانی مظنون به ارتباط در ربایش بازرگان ایرانی در تایلند بازداشت شده و دولت آن کشور او را به امارات متحده عربی مسترد کرده است. رویترز در ادامه افزوده است: " علی رحمت اسدی" مظنون بازداشت شده است که به زودی در امارات محاکمه خواهد شد. او یکی از بازیکنان تیم پینت بال" داتیس" است که برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا به همراه تیم راهی تایلند شده بود. "

رحمت اسدی از ملی پوشان تیم پینت بال ایران و همچنین از بازیکنان تیم پینت بال داتیس است که برای شرکت در بازیهای قهرمانی آسیا عازم کشور تایلند شده بود که نیروهای امنیتی این کشور با مراجعه به هتل محل اقامت بازیکنان این تیم بدون تفهیم اتهام اقدام به دستگیری اسدی کردند و این ورزشکار ایرانی را روز گذشته به پلیس امارات تحویل دادند.

پس از این اتفاق رسانه های تایلند مدعی شده بودند که اسدی به جرم ارتکاب به قتل در کشور امارات بازداشت شده است اما هم اینک اتهام دست داشتن او در ربایش تاجر انگلیسی ایرانی تبار مطرح شده است.

در ادامه این خبر افزوده است که پلیس" اینترپل" پیش تر اعلام کرده بود که این مظنون خطرناک است و از نیروهای پلیس سرتاسر جهان خواسته بود تا در این زمینه همکاری لازم را بعمل آورند.