به گزارش پارس ، فارس به نقل از خبرگزاری « نووستی» ، " سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در مصاحبه ای با شبکه اول تلویزیون این کشور گفت: نمی خواهم بگویم که اعمال تحریم ها علیه روسیه مضحک و یا بی اهمیت هستند. ولی اینکه تلاش می کنند تا تحریم ها علیه اشخاص خاص اعلام شوند، گویای نیشدار بودن این اقدام است و این مسئله حتی با چشم غیرمسلح هم کاملا واضح است. مسلما ما از این مسئله خوشحال نیستیم، ولی قطعا ما تاثیر منفی از جانب این تحریم ها احساس نخواهیم کرد.

وزیر خارجه روسیه با یادآوری اینکه این کشور بعد از دوران اتحاد جماهیر شوروی ماجراهای زیادی با شرکای غربی خود داشته، افزود: در اردوگاه دموکراتیک از ما استقبال کردند، بر اساس این واقعیت که ما به تمامی قواعدی که در تمدن مسیحی غربی بوجود آمده « احترام گذاشته» و آنها را بطور کامل مورد اجرا قرار دهیم. این شراکت نیست، بلکه تمایل برای « پاکسازی» جغرافیای سیاسی است که در حوادث اوکراین بوضوح پدیدار شد و تمایل غیردوستانه ای است که با این هدف صورت گرفته تا اوکراین را بصورت غیرقابل بازگشتی « به مدار غرب» جذب کرده و در این بین توجهی به اقتصاد، فرهنگ و ملیت بسیار پیچیده اوکراین نشده است.

به عقیده لاوروف، همه این تلاش ها با این هدف صورت گرفته است که تضمین شود اوکراین دیگر با روسیه و در کنار آن نخواهد بود.

وزیر خارجه روسیه سخنان خود را اینگونه پایان داد: به یاد دارید زبیگنو برژینسکی گفته بود که روسیه به همراه اوکراین، یک قدرت است و بدون اوکراین فقط یک کشور. در این رابطه می توان به اظهارات" باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در مورد روسیه بعنوان یک قدرت منطقه ای و اینکه باید بهای حوادث منطقه را بپردازد، اشاره کرد. ولی ما حتی یک قربانی برای اراده سیاسی و تصمیم مردم کریمه برای پیوستن به فدراسیون روسیه نپرداختیم. در حالی که آمریکاییان برای « بازی های سیاسی خود» در نقاط مختلف جهان بهای سنگین انسانی چه در عراق، افغانستان، لیبی و یا یوگسلاوی پرداخته اند. باید گفت هرچیز قیمتی دارد و ارزش مسائل متفاوت است.