به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، " نبیل العربی" دبیر کل اتحادیه عرب با اشاره به موضوع جزایر سه گانه ایرانی که امارات مدعی مالکیت آن ها است گفت، از تلاش های مسالمت آمیز امارات در این زمینه تشکر می کنیم.

به نقل از پایگاه خبری محیط، نبیل العربی در سخنانی در بیست و پنجمین کنفرانس سران عرب در کویت ضمن تبریک به شیخ تمیم بن حمد امیر قطر و عدلی منصور رئیس جمهوری موقت مصر به دلیل اولین مشارکت آنان درکنفرانس سران عرب گفت: این کنفرانس با شعار (همکاری برای آینده بهتر) آغاز شده است با این امید که این شعار با گام های عملی پیگیری شود تا بتوانیم از چالش هایی که امنیت ملی اعراب را با خطرهای بزرگی روبرو کرده است و موجب شد روابط کشورهای عربی وارد مراحل دشواری شود عبور کنیم.

وی بر ضرورت تعامل واقعگرایانه و شفاف با عوامل موثر در بروز تنش در روابط کشورهای عربی تاکید کرد و افزود: چنین تنش هایی آینده منطقه، وحدت، توسعه و ثبات سیاسی و امنیتی امت عرب را تهدید می کند و می تواند بر نقش اتحادیه عرب و توان این اتحادیه در تعامل سازنده با اتفاقات مهم بزرگ تاثیر منفی بگذارد. »

نبیل العربی ادامه داد: « تحولات کنونی منطقه به گونه ای است که لازم است برای رویارویی با اینگونه تحولات دست به دست هم بدهیم و برای حل آن در پی یافتن راهکارهای عملی باشیم که بتواند سبب تقویت همکاری های عربی شود. »

وی تصریح کرد: « امنیت ملی اعراب در گذشته و حال با چالش های بزرگی مواجه بوده و است. این چالش ها ناشی از عملکرد نظام های سیاسی عرب یا اتحادیه عرب و یا ناشی از تغییراتی است که در سه سال اخیر در برخی از کشورهای عربی شاهد بوده ایم در نتیجه باید مصمم، دور اندیشانه و با رویکرد راهبردی در پی حل این چالش ها باشیم تا بتوانیم در مسیر رسیدن به آینده ای بهترحرکت کنیم. »

دبیر کل اتحادیه عرب به قضیه فلسطین اشاره کرد و گفت: « تلاش های قابل توجه آمریکا نیز تاکنون نتیجه قابل توجهی در بر نداشته است. »

وی هشدار داد اگر اسرائیل از اراضی اشغالی عرب عقب نشینی نکند و نپذیرد که باید به حقوق مردم فلسطین به ویژه حق داشتن کشور مستقل به پایتختی شرق قدس احترام بگذارد جهان روی صلح و امنیت را نخواهد دید.