به گزارش پارس به نقل از مهر، راشاتودی از تصمیم دولت ترکیه برای برکناری ۲۷۱ قاضی و دادستان از سمت خود در راستای برخورد با عاملان پرونده های فساد و رسوایی مالی در ترکیه خبر داد و نوشت شورای عالی قضات و دادستان ها حکم انتصاب مجدد افراد برکنار شده را صادر کرده اند.

این رسانه روسی همچنین از راهپیمایی هزاران نفر از حامیان رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه پیش از برگزاری انتخابات محلی در ۳۰ مارس و در جریان نشست انتخاباتی حزب حاکم عدالت و توسعه در استانبول خبر داد.

رسانه های چاپ ترکیه همچنین از مسدود شدن شبکه اجتماعی توییتر و دی ان اس های (DNS) گوگل در این کشور خبر داده و گزارش دادند احتمالا سایت یوتیوب نیز که در اختیار شرکت گوگل است به زودی فیلتر می شود.

واکنش ها به فیلترینگ توئیتر در ترکیه

در همین حال صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی ترکیه در جمع هوادارانش در استانبول در واکنش به فیلتر کردن شبکه اجتماعی توییتر، دولت آنکارا را به سرپوش گذاشتن به فساد مالی در این کشور متهم کرد و خواستار عذرخواهی رجب طیب اردوغان از مردم کشورش شد.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید نیز در بیانیه ای ضمن انتقاد از اقدام جدید دولت اردوغان برای مسدود کردن توییتر و ابراز نگرانی درباره نقض حقوق شهروندی و آزادی مطبوعات خواستار احترام گذاشتن به حقوق شهروندان ترک شد.

حضور گل در اجلاس بین المللی امنیت هسته ای در لاهه

حریت نیز از سفر عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه به هلند با هدف شرکت در سومین اجلاس بین المللی امنیت هسته ای در لاهه به منظور شرکت در اجلاس بین المللی امنیت هسته ای خبر داد.

عبدالله گل پیش از آغاز سفر خود در سخنانی در فرودگاه آنکارا با تاکید بر لزوم حفاظت از تاسیسات و مواد هسته ای، تدوین و اجرایی کردن سازوکارها و راهکارهای موثر در این راستا، مبارزه موثر با فعالیتهای هسته ای فراقانونی و مواد رادیواکتیو، لزوم هماهنگی در سیستمهای امنیت هسته ای و آمادگی ها برای وضعیت اضطراری در موارد نشست هسته ای از احتمال گفتگو درباره مبارزه با تروریسم هسته ای، کاهش میزان اندوخته های اورانیوم غنی شده، تقویت امنیت مواد رادیو اکتیو و افزایش همکاری بین المللی در نشست لاهه خبر داد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین در واکنش به تهدیدهای داعش مبنی بر اینکه نیروهای ترکیه باید از مقبره سلیمان شاه در سوریه خارج شوند، گفت کشورش از قلمرو خود در برابر تهدیدهای داعش حفاظت می کند.