به گزارش پارس به نقل از مهر، دومین دور از مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در گام نهایی در روزهای ۲۷ و ۲۸ اسفند ماه در وین اتریش برگزار شد.

تیم هسته ای ایران بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۶ اسفند به همراه ۲۷ خبرنگار همراه وزیر امور خارجه وارد وین شد. ساعتی بعد از ورود هیأت ایرانی، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در رأس هیأتی وارد وین شد و در حالی که همه خبرنگاران در انتظار برگزاری ضیافت شام برنامه ریزی شده ای بودند که طبق روال همه مذاکرات یک شب مانده به شروع رسمی بین کاترین اشتون و محمد جواد ظریف برگزار می شد این مهمانی به دلیل اقدام کاترین اشتون در سفر به ایران و برخی دیدارهای بدون هماهنگی، کنسل شد.

نکته جالب درباره این ضیافت شام اظهارات مایکل مان سخنگوی اشتون بود. مان ادعا کرده بود که اصلا چنین ضیافتی در کار نبوده است در حالیکه قرار این ضیافت شام در مذاکرات دور قبل گذاشته شده و نیز روال معمول مذاکرات ایران و ۱+۵ بوده است.

از سوی دیگر بی بی سی فارسی در اقدامی غیر اخلاقی و غیر حرفه ای در حالی که خبرگزاری مهر اولین منتشر کننده خبر لغو ضیافت شام به دلیل دیدارهای نامتعارف کاترین اشتون در تهران بود (ظریف ضیافت شام اشتون را لغو کرد/ واکنش وزیر خارجه به دیدارهای نامتعارف اشتون در تهران) ، در خبری دروغ به نقل از خبرگزاری مهر مدعی شد که « این برنامه شام از ابتدا در دستور کار نبوده است. »

مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ تا حدود ساعت ۱۵ روز ۲۸ اسفند ماه ادامه داشت. البته مذاکرات بر طبق قرار قبلی سه روزه توافق شده بود که کاترین اشتون در سفری که به ایران داشته اعلام کرد که مذاکرات به دلیل عید باستانی نوروز ایرانیان و به این دلیل که ایرانیان بتوانند در کنار خانواده های خود باشند یک روز کاهش پیدا می کند.

همین مسئله نوروز از حاشیه های جالب این دور از مذاکرات بود و به نظر می رسید حداقل در میان خبرنگاران ایرانی و حتی خبرنگاران فارسی زبان رسانه های خارجی مذاکرات حال و هوای دیگری داشت.

انتشار خبر تولد کاترین اشتون در روز ۲۹ اسفند ماه نیز به این حال و هوا افزود.

اشتون در زمان نشست خبری مشترک با ظریف نیز به زبان فارسی سال نو را تبریک گفت.

در پایان مذاکرات این دور همه با تبریک سال نو از هم جدا می شدند و حتی خبرنگاران خارجی از ایرانی ها دریاره زمان عید سئوال و سعی می کردند به تقلید از اشتون تبریک عید را به زیان فارسی بگویند.

تیم مذاکره کننده هسته ای حدود ساعت ۳: ۳۰ صبح روز ۲۹ اسفند وارد تهران شد.