به گزارش پارس به نقل از تسنیم، روزنامه « وال استریت ژورنال» به نقل از شماری از دیپلمات ها نوشت که کاخ سفید برنامه نشست « باراک اوباما» با سران کشورهای خلیج فارس در ریاض را به دلیل دودستگی ها و اختلافات بین واشنگتن و نزدیک ترین هم پیمانان منطقه ای خود، لغو کرد.

این منابع گفتند که قرار بود اوباما نشستی را در ماه جاری در ریاض با حضور سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اعم از عربستان، امارات عربی متحده، قطر، بحرین، عمان و کویت برگزار کند اما لغو این نشست بیانگر افزایش چالش های پیشروی واشنگتن برای مهار کردن تنش های سیاسی روز افزون در منطقه خاورمیانه است.

به گفته این منابع، اوباما اواخر هفته آینده در ریاض با ملک عبد الله بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

این مسئولان آمریکایی گفتند که واشنگتن به این درک رسیده است که تنش های بوجود آمده در شورای همکاری خلیج فارس شدید است و در نتیجه برگزاری این نشست در شرایط کنونی موفقیتی حاصل نخواهد کرد.

این در حالی است که اخیرا سه کشور عربستان، امارات و بحرین سفرای خود را از دوحه پایتخت قطر فراخوانده و اعلام کردند که علت این کار آنها عدم پایبندی قطر به توافقنامه امضا شده در ریاض مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشورهای عربی است.

بر پایه این گزارش، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همچنین نشست های این شورا را از دوحه به ریاض منتقل کرده اند.