به گزارش پارس به نقل از تسنیم، روسیه اظهار کرد: هرمن ون رومپوی رئیس شورای اروپا تصریح کرد، پس از اتفاقات اخیر اوکراین ۲۸ رهبر کشورهای اروپایی در نشست دو روزه خود در بروکسل موافقت خود را برای طراحی چارچوب اصلی امنیت انرژی اروپا در نشست آتی خود در ماه ژوئن اعلام کرده اند.

بر اساس این گزارش وی در کنفرانس خبری افزود، کاهش وابستگی ما به انرژی روسیه یکی از مهمترین موضوعات نشست رهبران اروپایی بوده است. اگر الان اقدامی را صورت ندهیم وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه تا سال ۲۰۳۵ میلادی به بیش از ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.

اتحادیه اروپا قصد دارد با متنوع کردن منابع تامین انرژی خود وابستگی به انرژی روسیه را کاهش دهد. اروپا بیش از ۲۵ درصد گاز طبیعی مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند. روسیه و اوکراین سابقه طولانی در تنش مربوط به بدهی های گازی کیف به مسکو دارند و طی سال های گذشته جریان صادرات گاز روسیه به اوکراین به علت عدم پرداخت بدهی های این کشور قطع شده و این مساله مشتریان گاز در اروپا را نیز به دردسر انداخته است. بخش مهمی از گاز صادراتی روسیه به اتحادیه اروپا نیز از طریق مرزهای اوکراین ترانزیت می شود.