به گزارش پارس به نقل از واحد مرکزی خبر، رئیس شورای اروپا در پایان نخستین روز اجلاس سران اروپا در بروکسل اعلام کرد: اتحادیه اروپا اجلاس آتی سران اروپا و روسیه و کشورهای عضو اجلاس های دو جانبه خود را با روسیه لغو می کنند.

بحران اوکراین که به الحاق جمهوری خودمختار کریمه به خاک روسیه منجر شد سبب شده است اتحادیه اروپا سه نوع مجازات احتمالی را در قبال روسیه به کار بندد. گزینه نخست تعلیق مذاکرات مربوط به امضای توافقنامه ای جدید میان روسیه و اتحادیه اروپا یا قرارداد کاهش تشریفات روادید میان دو طرف است. دومین گزینه مبتنی بر ممنوعیت صدور روادید و مسدود کردن دارایی های بسیاری از مسئولان روسی و لغو اجلاس سران روسیه و اتحادیه اروپا در سوچی است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که این تهدیدها را قابل قبول نمی داند هشدار داده است در صورتی که غرب دست به مجازات اقتصادی روسیه بزند مسکو اقدامات تلافی جویانه ای انجام خواهد داد.

جمهوری خودمختار کریمه که اغلب جمعیت آن را روس زبان ها تشکیل می دهند با برگزاری همه پرسی از اوکراین اعلام استقلال کرد و به فدراسیون روسیه پیوست. این همه پرسی از دید مقامات اوکراین و کشورهای غربی مشروعیت نداشت.

روسیه و کریمه هجدهم مارس قرارداد ورود کریمه و شهر سباستوپول را به فدراسیون روسیه امضا کردند. دومای روسیه پنجشنبه قرارداد الحاق این سرزمین ها را به فدراسیون روسیه به تصویب رساند.