به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) پس از پایان دومین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در شهر وین، در جمع خبرنگاران حضور یافت تا به سؤالات آنان پاسخ دهد.

وی در ابتدا از خبرنگاران به خاطر انتقال تصویر کامل مذاکرات به مردم قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: در آستانه سال نو فرار سیدن سال نو را تبریک می گویم. امیدوارم سال آینده پربرکت و پر از خبرهای خوب برای سربلندی ایران و ایرانی و بهروزی و موفقیت همه مردم ما باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به موضوعاتی که در دستور کار این مذاکرات بود، خاطرنشان کرد: طرفین بحث های بسیار مفصل، عمیق و به نظر ما و طرف مقابل مفیدی را در همه این زمینه ها داشتند.

وی گفت: هدف ما از این اجلاس و اجلاس گذشته و همین طور براساس توافقی که کردیم از اجلاس آینده، این نیست که وارد مذاکره بشویم بلکه مشخص کردن صورت مسئله برای دو طرف است و اینکه توافق را چگونه صورت بندی کرده و روی کاغذ بیاوریم و تدوین کنیم. بحث هایی که تا حالا شده زمینه هایی را در ذهن دو طرف ایجاد کرده برای اینکه چگونه می توان به توافق رسید و برای طرف ما بسیار سودمند بوده است و برداشت ما از ۱+۵ این است که آنها نیز با خوشبینی نسبت به این بحث ها نگاه می کنند و فکر می کنند همین مباحثی که شکل گرفته می تواند زمینه ساز یک توافق باشد.

وزیر امور خارجه گفت: راه دشواری در پیش است. امیدواریم در جلسه آینده همه موضوعات را یک بار در بحثمان پوشش دهیم. بعضی مباحثی که در این جلسات مطرح شده قرار شده کارشناسان ما در جلسه ای که بلافاصله یا شاید در روز بعد از تعطیلات ۱۳ فروردین دارند بررسی کنند. یکی دو نفر از کارشناس عازم مشهد بودند که به خاطر دنبال کردن این موضوع سفرشان را لغو کردند. امیدوارم ثواب زیارت حضرت ثامن الحجج را داشته باشند.

ظریف ادامه داد: با فاصله کمی بنده و سایر دوستان به وین می آییم برای بحث راجع به موضوعات بعدی و قرار است در جلسه اردیبهشت کار مذاکره را شروع کنیم و اگر امکان باشد ورارد تدوین سند نهایی شویم. یعنی سه ماه اول مذاکرات جامع را به بحث و سه ماه دوم را به مذاکره و تدوین بگذرانیم. در صورت وجود حسن نیت و اراده سیاسی، بتوانیم این موضوع را حل و فصل و به نتیجه برسانیم و بعد وارد اجرای این تفاهم شویم.

رئیس دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره موضوعاتی که قرار است در نشست بعدی وین به آن پرداخته شود، گفت: موضوعاتی که باقی مانده، یکی بحث دسترسی ایران به فناوری، بازار تجارت و منابع بانکی است. بحث دیگر نحوه نظارت و بازرسی است که هنوز وارد جزییات آن نشدیم. بحث دیگر موضوع زمان دوره نهایی است که دیدگاه های متفاوتی در این زمینه بوده و هنوز وارد این بحث نشدیم. ممکن است موضوعات دیگری هم باشد که از بحث های مذاکرات وین باقی مانده است. هدف این است موضوع هسته ای ایران به موضوع عادی تبدیل شود مثل هر عضو عادی ان پی اتی. اینها موضوعاتی است که باید در جلسه بعدی درباره آن بحث کنیم تا وارد نگارش شویم.

ظریف در خصوص تحقیق و توسعه هسته ای نیز گفت: رآکتور تحقیقاتی یک پروژه عملیاتی است و با تحقیق و توسعه فرق می کند. رآکتور آب سنگین اراک قسمتی از برنامه هسته ای ماست و کار این راکتور ادامه خواهد داشت.

وی درباره نیازهای عملی گفت: ما کاملا به صورت شفاف و علمی دیدگاهمان در خصوص نیاز عملی معلوم است. لازم است از دانشمندان هسته ای که از سازمان انرژی اتمی هیات را همراهی و کمک می کنند برای تببین عملی و علمی نیازهای ایران در این حوزه قدردانی کنم. مواردی که دوستان ما نشان دادند برنامه غنی سازی ما معقول و حساب شده و برنامه ریزی شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما درباره چهار موضوع (اراک، تحریم ها، همکاری های هسته ای و غنی سازی) نشانه هایی از رسیدن به تفاهمی که حقوق مردم ایرانن را محفوظ و به سمت رفع مشکل پیش برود را می بینیم. اینکه در نوشتن چه مشکلاتی پیش بیاید از الان نمی توانیم پیش بینی کنیم.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی تصریح کرد که در این مذاکرات فقط به مساله هسته ای پرداخته شده است. قصد ما در این مرحله رسیدن به توافق نبود. چون اگر برای رسیدن به توافق عجله کنیم قبل از اینکه صورت مسئله روشن شود به قول شاعر هر کسی از ظن خود یار من می شود و کار به نتیجه نمی رسد. باید تلاش کنیم به یک فهم مشترک برسیم.

خبرنگاری با بیان اینکه برخی کشورهای غربی خواستار توقف رآکتور اراک بودند از ظریف پرسید آیا آنها در این مذاکرات از خواسته خود عدول کردند؟ که ظریف در پاسخ گفت: اجازه دهید اخلاق مذاکراتی را رعایت کنم و هر کس راجع به مواضعش خودش صحبت کند. ما هیچ چیزی که متضمن برچیده شدن هیچ قسمت از برنامه هسته ای ما باشد نمی پذیریم و نخواهیم پذیرفت و فکر می کنم طرف مقابل این واقعیت را درک کرده و خود را با آن تطبیق می دهد. احساس می کنم از دید عدم اشاعه بهترین راه برای طرف مذاکراتی ما این است که با این نگرش به این مسئله برخورد کند تا انشاءالله به نتیجه برسیم.

خبرنگاری با بیان اینکه بیش از ۸۰ سناتور آمریکایی در نامه ای به اوباما خواستار توقف غنی سازی در ایران شده اند، نظر ظریف را جویا شد که وی گفت: برخی از افراد خیلی سخت با واقعیات آشتی می کنند و تنها نصیحتی که می توانیم بکنیم این است که هر چه سریعتر با واقعیات کنار بیایند، سریع تر می توان به راه حل رسید و مانع مشکلات بیشتر شد. کما اینکه بر اساس این انتخاب بر هم زدن برنامه غنی سازی ایران ۱۰ سال است به مردم ما فشار وارد کردند که نتیجه آن ۱۸ هزار سانتریفیوژ است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحریم ها و اینکه آیا آنچه ایران درباره تحریم ها پیشنهاد داده مورد پذیرش طرف مقابل قرار گرفته است ی خیر؟ گفت: قرارمان نبوده در این دور توافق کنیم. اصل لغو تحریم ها را هر دو طرف پذیرفتند و در این مذاکرات روشهای لغو تحریم را مطرح کردیم. آنها پیشنهاداتی هم در این خصوص دادند. روی تحریم ها داریم به پیشنهاد نزدیک می رسیم که دو طرف درباره آن تعامل کنند.

وزیر خارجه درباره امیدواری به دست یابی به توافق در شش ماه هم گفت: من و همکارانم به عنوان مذاکره کننده اگر امیدوار نباشیم نمی توانیم جدی مذاکره کنیم. نسبت به نیات طرف مقابل خوشبین نیستیم و در عمل شاهد اقداماتی از سوی آنها هستیم که با حسن نیت منافات دارد.

ظریف ادامه داد: تلاشمان این است که به نتیجه برسیم و تمام حسن نیت و اراده سیاسی مجموعه حاکمیت ایران برای رسیدن به این تفاهم بسیج شده است. همه با چشم باز بدون خوش باوری و خوش خیالی به این مذاکرات نگاه می کنند. بنده و همکارانم همه انرژی خود را استفاذه می کنیم که مردم به حقوق و منافعشان برسند و همه گره هایی که در سطح بین المللی برای آنها ایجاد شده باز شود.

ظریف اضافه کرد: حل مشکلات ما با نگاه به داخل ممکن است و نگاه به داخل به ما این امکان را می دهد که با توان بیشتری مذاکره کنیم و یقین داریم در هر دو قسمت می توانیم به نتیجه برسیم.

وی درباره اینکه در این چهار موضوعی که در وین درباره آن بحث شده در کدام یک نظرات به هم نزدیکتر است؟ گفت: در زمینه همکاری هسته ای بیشترین توافق وجود دارد، نزدیک ترین دیدگاه ها در این زمینه است اما اولویت های دو طرف متقاوت است. از بحث هایی که در چهار حوزه شده بسیار خوشحالم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره قطعنامه های شورای امنیت گفت: باید پرونده قطعنامه های شورای امنیت درباره ایران در شورای امنیت بسته شود و حتما باید قطعنامه ها مختومه شود. در این مذاکرات درباره نحوه مختومه شدن قطعنامه ها بحث می شود.

وی خاطرنشان کرد: کلیه حقوق مردم ایران غیرقابل مذاکره است و برنامه های ایران که همه صلح آمیز است ادامه خواهد یافت و آنچه ما انجام می دهیم ایجاد اعتماد است که معتقدیم ایجاد اعتماد هم به نفع ایران و هم غرب است.

ظریف درباره تمرکز دیدارهای دوجانبه با آمریکا و روسیه در حاشیه این مذاکرات، گفت: اینکه مذاکرات بیشتر دوجانبه با طرف روسی و آمریکایی بود بیشتر موضوعاتی بود که باید با آنها بحث می شد. هر شش کشور درگیر در موضوع هستند و در مراحل مختلف با آنها گفت وگو می کنیم. قبل از آمدن در نشست خبری مجید تخت روانچی قبل از آمدن با سایمون گس دیدار داشت. اینکه در مذاکرات با چند کشور بیشتر بحث شد به این معنا نیست که گروه دیگر از مذاکرات حذف شدند. هر شش کشور اعضای مهم این پروسه هستند. آمریکایی ها بیشترین تحریم را علیه ایران دارند و بیشترین اقدام را صورت دهند برای رفع تحریم ها.

ظریف تصریح کرد که در این مذاکرات درباره موضوع اوکراین بحث نشد.

وی با اشاره به اینکه در تمام زمینه ها در مسیر درست حرکت می کنیم، خاطرنشان کرد که ما باید تا مرحله نهایی با چشم باز و اتکا به نیروهای درونی خود پیش برویم و با این وضعیت پیش می رویم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری گفت: نیاز عملی که برخی دوستان در داخل به آن انتقاد می کردند و فکر می کردند نقطه ضعف ما در مذاکرات است الان به نقطه قوت ما تبدیل شده است. ظ

وزیر امور خارجه ضمن اشاره به اینکه همه مردم ایران برای موفقیت این کار دعا می کنند و هر گونه موفقیت را مرهون مقاومت مردم هستیم، در پاسخ به سوالی خاطرنشان کرد: پیش از این ۱+۵ درک نمی کردند اهداف و برنامه های ما چیست؟ امروز بحث نیازهای عملی کاملا برای آنها مشخص است. برنامه های ایران صلح آمیز است و در چهار زمینه دیدگاه ها روشن شده و فهمیدیم طرف مقابل در چه حوزه هایی چگونه فکر می کنند؟