به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، مدیران سیاسی شش کشور (پنج عضو دایم شورای امنیت به همراه آلمان) و ایران روز چهارشنبه گفتگوها درباره برنامه هسته ای ایران را ادامه می دهند.

ایتارتاس نوشت: با در نظر گرفتن فرمت مرسوم گفتگوها، آمادگی طرفین برای ممانعت از نفوذ" عوامل مزاحم" خارجی بر فرایند جستجوی سازش درباره پرونده هسته ای ایران عامل تعیین کننده ای در پیشرفت این گفتگوها می باشد.

این خبرگزاری ادامه داد: انتظار می رود این دور از گفتگوها در سطح سیاسی منجر به فرمول های ثابتی بشود که در سند نهایی گنجانده خواهد شد.

دور دوم گفتگوهای وین در حین وضعیت سیاسی اوکراین در حال انجام است. یک ماه قبل تحلیل گران درباره احتمال تاثیرگذاری این وضعیت بر روابط میان شش کشور بحث می کردند. اما این حقیقت که در ماه فوریه، طرفین موفق به تعیین موضوعات متنوعی شدند مبنای توافق فراگیر آینده می شود و جدول زمانی تماس ها را نیز تدوین کردند نشان می دهد شریکان شش کشور توانستند خود را از فضای خارجی نامربوط به برنامه هسته ای ایران دور نگاه دارند.

این بار نیز همین مساله در جریان است. اعمال تحریم از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه به خاطر وضعیت کریمه می توانست روابط درون شش کشور را پیچیده کند.

  ارزیابی مثبت طرف ایرانی و غربی از مذاکرات نشان می دهد این بار نیز اختلافی میان مذاکره کنندگان نیست. مایکل مان شب سه شنبه گفت گفتگوهای سه شنبه مفید و مثمرثمر بوده است اما به هیچ جزییاتی اشاره نکرد. نمایندگان هیات ها نیز از اظهار نظر رسمی درباره محتوای توافق میان مدیران سیاسی خودداری کردند.

یک منبع دیپلماتیک ایتارتاس که از روند مذاکرات باخبر است گفت هیچ اصطکاک جدی تاکنون در گفتگوها رخ نداده است. وی گفت: " سطح اعتماد بسیار بالاست. در واقع، هیچ شکستی در دور قبل رخ نداد. "

این منبع گفت: " شش کشور و ایران بر اساس این فرض حرکت می کنند که دستیابی به توافق فراگیر درباره برنامه هسته ای ایران تا ۲۰ ژوئیه امری واقع بینانه است. "

این دیپلمات افزود: " چشم انداز تدوین سند به اندازه کافی خوش بینانه است زیرا نگرش های مثبت هنوز جریان دارد. "