به گزارش پارس به نقل از فارس، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان، امشب پس از سومین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ در سطح معاونان با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح مذاکرات پرداخت و به سؤالات پاسخ داد.

وی با اشاره به موضوعاتی که در دستور کار بوده یعنی تحریم ها، غنی سازی، آب سنگین اراک و همکاری های بین المللی در زمینه فناوری صلح آمیز هسته ای، خاطرنشان کرد: جلسات بسیار طولانی و فشرده ای داشتیم سه موضوع بررسی شد و یک موضوع مانده برای فردا صبح.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه جلسات این دوره و احتمالا دوره آینده بیشتر حالت بحث و تبادل نظر دارد، عنوان کرد: هنوز ما شکل مذاکراتی پیدا نکردیم. منظورم مذاکره فنی درباره رسیدن به نتیجه مشترک است. تلاش بر این است که به یک درک مشترک درباره موضوعی که مورد بحثمان است برسیم و بعدا براساس آن درک مشترک به یک متن مشترک برسیم.

ظریف به تشریح مذاکرات امروز پرداخت و خاطرنشان کرد: در نشست دوجانبه ظریف و اشتون بود که درباره شکل و برنامه کار این ۲ روز بحث و تبادل نظر شد و آقای ظریف درباره سفر اخیر اشتون و تبعات آن توضیحاتی داد و درباره تاثیرگذاری آن بر اعتماد مردم ایران و نوع نگاه مردم ایران به شیوه رفتار کشورهای اروپایی صحبت شد. خانم اشتون هم توضیح داد موضوع دیدار با جوامع مدنی همواره در سفرهای خارجی ایشان مطرح است و چون این سفر با روز جهانی زن مصادف شده بود عنایت داشته با تعدادی زنان دیدار داشته باشد و همانطور که سخنگوی خانم اشتون گفت ایشان نیز تأکید کرد که این برنامه را هیچگاه با دولت میزبان و وزارت خارجه محل تنظیم نمی کنند زیرا دیدار با جوامع مدنی است.

عراقچی اضافه کرد: آثار و تبعات کار ایشان توسط ظریف گفته شد و اینکه چگونه برخی رفتارها می تواند روند مذاکراتی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث بی اعتمادی و کندی پیشرفت کار می شود.

معاون وزیر خارجه به تشریح مذاکرات اصلی در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی پرداخت و افزود: سه جلسه مفصل داشتیم که هر کدام نزدیک به دو ساعت طول کشید در یک جلسه نحوه برداشته شدن تحریم ها در راه حل نهایی، یک جلسه به موضوع غنی سازی و ابعاد آن، یک جلسه هم به همکاری های صلح آمیز هسته ای بین المللی با ایران و پیشنهاداتی که در این زمینه وجود دارد اختصاص داشت و بحث مفصلی در این زمینه صورت گرفت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اضافه کرد: یک جلسه به این شکل نیز فردا صبح خواهیم داشت در خصوص موضوع اراک و رفع نگرانی ها مربوط به آب سنگین اراک. در طول این جلسات یک فاصله دو ساعته نیز داشتیم که به گفت وگوهای دوجانبه بین هیات ها داشت و با برخی هیات ها که موضوعاتی برای پیگیری داشتیم ملاقات صورت گرفت.

وی فضای مذاکرات را خوب و جدی خواند و افزود: بحث صریح و رک و در عین حال در یک فضای سالم مطرح شد و دو طرف دیدگاه های خود را درباره موضوعات مطرح کردند. هنوز زود است قضاوت کنیم که بحث ها سازنده بوده یا نه ولی حتما مفید بود از جهت اینکه کمک می کند که به تدریج به یک درک مشترک برسیم ولی هنوز برای اینکه وارد روند مذاکراتی روی یک متن بشویم و به یک توافقنامه برسیم هنوز زود است ولی مسیر حرکت و جهت حرکت ما به نظر می رسد مسیر مناسبی است.

خبرنگاری درباره جمع بندی جلسات در خصوص لغو تحریم ها سوال کرد که وی خاطرنشان کرد: قرار نبوده و نیست در این دوره از مذاکرات و دور بعدی مذاکرات درباره موضوعات به جمع بندی برسیم. قرار بر این است که دو طرف دیدگاه های خود را مطرح کنند و به درک مشترک برسیم یا حداقل نزدیک شویم. هنوز زود است بتوانیم مباحث را چه در موضوع غنی سازی، رفع تحریم ها و… جمع بندی کنیم.

وی گفت: در مورد اراک، فردا دیدگاه های خود را مطرح خواهیم کرد و آنها نیز به همین ترتیب. در موضوع آب سنگین اراک موضوع مذاکره ما این است که چگونه می شود نگرانی های مربوط به اشاعه را کاهش داد و به حداقل رساند.

یکی از خبرنگاران درباره همکاری های هسته ای سوال کرد که عراقچی با بیان اینکه بحث های بسیار مختلفی در این حوزه هست، عنوان کرد: در این جلسه مقداری در این زمینه بحث شد. پیشنهاداتی از طرف مقابل مطرح و پیشنهاداتی نیز از سوی ما مطرح شد انشاءالله در دوره های آینده در این خصوص به جمع بندی خواهیم رسید.

وی در پاسخ به این سوال که درباره سه موضوعی که در نشست امروز بحث شد به جمع بندی رسیدید؟ گفت: هدف این جلسات فعلا به جمع بندی رسیدن نیست. هدف این است که به یک درک مشترک برسیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به سوال خبرنگار فارس عنوان کرد که مذاکرات احتمال قوی فردا بعدازظهر تمام می شود. امیدواریم فردا ظهر بحث اراک را انجام دهیم و بعدازظهر احتمالا دیداری را آقای ظریف و خانم اشتون خواهند داشت برای نوعی جمع بندی از مباحث دو روزه و احتمالا بعد از آن جلسه پایانی را خواهیم داشت و مذاکرات به پایان می رسد.

وی گفت: همه هیات های شرکت کننده از نوروز ما خبر دارند و خوشبختانه بحث ها به گونه ای انجام شد که فردا عصر می توانیم مذاکرات را ببندیم.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگر گفت: ما در این دور با روسیه و آمریکا مذاکرات دوجانبه را انجام دادیم، فردا اگر فرصت شود با بقیه هم خواهیم داشت و اگر هم نشود خیلی موضوع مهمی نیست.

وی در پاسخ به نزدیک بودن نظرات گروه ۱+۵ با بیان اینکه ۱+۵ در تلاشند در مباحث موضعشان واحد باشد، خاطرنشان کرد: در خیلی موارد این گونه هست و در برخی موارد دیدگاه های مختلف در بین آنها وجود دارد. آنچه از نظر ما مهم است این است که ما نیز مایل هستیم ۱+۵ موضع واحدی داشته باشند تا بتوان با آنها مذاکره کرد. فکر می کنم بخث هایی که تا الان داشتیم و در آینده هم خواهیم داشت کمک می کند که این درک مشترک هم بین ۱+۵ و هم بین ایران و این کشورها به تدریج پدید بیاید.

وی درباره اتفاق نظر درباره این چهار موضوع نیز گفت: در همه موضوعات یک اتفاق نظر کلی وجود دارد. مثلا در مورد تحریم ها، اینکه همه تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای باید در راه حل پایانی برداشته شود این اتفاق نظر وجود دارد. اما اینکه چگونه و با چه جدوول زمانی و چه ترتیبی این کار انجام شود موضوع بحث های ماست.

عراقچی تصریح کرد: رآکتور آب سنگینن اراک به کار خود ادامه خواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی تصریح کرد: هیچ فشاری برای اینکه مذاکرات در شش ماه تمام شود وجود ندارد، ولی این تمایل هست که این مذاکرات تا قبل از پایان شش ماه جمع بندی شود.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: فرصتی ایجاد شده و هر دو طرف علاقه مندند از این فرصت استفاده و تا قبل از شش ماه به راه حل جامع برسیم ولی این دلیل نمی شود که مذاکرات کیفیت خود را از دست دهد. ممکن است فشرده تر شده و در فاصله های زمانی کمتر برگزار شود ولی طبعا هیچ طرف از مواضع خود به این دلیل عقب نشینی نمی کند.

وی درباره جزییات مذاکرات گفت: درباره جزییات به حدس و گمانه زنی ها در برخی رسانه های خارجی و داخلی توجه نکنید و اجازه دهید مذاکرات مسیر را طی کند. کار سختی در پیش است، موضوعات سختی است و خوشبینی به نیات طرف مقابل نداریم ولی ناامید هم نیستیم، چون اگر بودیم در مذاکره شرکت نمی کردیم. وظیفه دیپلمات ها این است از طریق مذاکره منافع ملی و خواسته های نظام را تامین کنند.

عراقچی گفت: الان امیدواری هست، ولی به نیات، اغراض و اهداف آنها خوشبین نیستیم با بدبینی نگاه می کنیم و مسیر خود را در این زمینه ادامه می دهیم.

معاون وزیر خارجه درباره غنی سازی گفت: ملاک ما در تعیین ابعاد و اندازه های برنامه غنی سازی، نیازهای ایران است. اگر اختلاف نظری هست درباره این نیاز عملی است. قسمت سخت کار تعیین نیازهاست. تلاش داریم به نقطه نظر مشترک برسیم.

وی درباره تاثیر بحران کریمه بر مذاکرات ایران و ۱+۵ نیز عنوان کرد: تا اینجای کار حداقل تاثیر واضحی نداشته است. این موضوع در مذاکرات اصلا بحث نشد. ولی بحرانی در این قد و قواره سایه خود را بر سایر مسائل می گذارد. همکاران ما، هیات روسی و غربی عنایت داشتند که وارد این موضوع نشوند و این موضوع بحث های جلسه را تحت تاثیر قرار ندهد.

وی گفت که جو مذاکرات مثبت و خیلی خوب بود.

عراقچی درباره دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ درباره گام پایانی توافق ژنو، گفت که این مذاکرات ۱۸ تا ۲۰ فروردین و به احتمال زیاد در وین خواهد بود که مکان قطعی آن فردا در مذکرات اشتون و ظریف قطعی خواهد شد.

وی گفت که موضوع ساخت نیروگاه های آب سبک در همکاری های صلح آمیز بین المللی مطرح است. اما فعلا در خصوص اولویت ها و ظرفیت ها بحث می شود تا به تدریج برسیم درباره چند مورد مشخص تصمیم بگیریم.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری درباره بحران اوکراین عنوان کرد: تلاش همه طرف ها در ۱+۵ این است که انسجام آنها در موضوع هسته ای حفظ شود. تا اینجا شاهد بودیم که هم روسیه هم چین هم کشورهای اروپایی و آمریکا و خانم اشتون تلاش کردند هیچ موضوعی بر مذاکرات تاثیر نگذارد ولی طبیعی است چنین بحرانی سایه خود را بر سایر موضوعات بیندازد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ظریف با اشتون عکس یادگاری نگرفت، گفت: شام هم نخوردند.

وی گفت: یکی از موضوعات ما در مذاکرات این است که نگرانی ها برطرف شود و این گونه نیست که تحقیق و توسعه ما متوقف یا رآکتور تحقیقاتی ما متوقف شود. سعی می کنیم نگرانی ها را کنترل و مرتفع کنیم.

عراقچی همچنین گفت که آیا موضوعات دیگری هم غیر از این چهار موضوع هست که مطرح شود، گفت: در این دور از مذاکرات تا میزان بسیار خوبی پیشرفت داشتیم ولی هنوز قادر نیستیم چیزی را جمع بندی کنیم. در اینکه نظرات هم را بشنویم از این جهت پیشرفت خوبی داشتیم. این چهار موضوع در این دور از مذاکرات بوده و در دور آتی باید تصمیم بگیریم شاید سه چهار موضوع دیگری باشد که در آن دور بررسی می شود و بعد تصمیم می گیریم یافته ها را تبدیل کنیم به متن توافق.

معاون وزیر خارجه درباره موضوعات مذاکرات بعدی نیز گفت: فردا بین خانم اشتون و اقای ظریف در این باره تصمیم گیری می شود. بحث کلی درباره این سه موضوع تمام شده و فردا راجع به اراک تمام می شود ولی این بدان معنا نیست که ما راجع به اراک چیزی نداریم یک جلسه ایده ها را تبادل کردیم بعدا سعی می کنیم در یک پکیج کلی سعی می کنیم به جمع بندی برسانیم.