به گزارش پارس به نقل از فارس، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، عرصه سیاست خارجی شاهد تحولات گسترده بود از سفرهای وزرای خارجه اروپایی تا سفر دو روزه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آخرین مهمان دستگاه دیپلماسی در آخر سال، اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل است که قرار است عصر (امروز) یکشنبه ۲۵ اسفند ماه به منظور انجام سفری ۳ روزه به ایران بیاید.

تهران در روزهای آخرین ماه اسفند میزبان وزرای خارجه یونان، تاجیکستان و بلاروس بود و قرار است عصر (یکشنبه) نیز اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه راهی تهران شود تا روز دوشنبه با ظریف دیدار و در خصوص تحولات سوریه به رایزنی با وزیر خارجه ایران و سایر مقامات ایرانی بپردازد.

انگلوس ونیزلوس معاون نخست وزیر و وزیر خارجه یونان که کشورش در حال حاضر ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد اولین وزیری بود که پیش از ظهر شنبه آخر سال با حضور در ساختمان وزارت امور خارجه ایران ضمن دیدار با سکاندار دستگاه دیپلماسی با وی درباره مناسبات دوجانبه تهران و آتن به گفت وگو پرداخت و سپس در نشستی خبری به همراه ظریف به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سراج الدین اصل اف وزیر خارجه تاجیکستان نیز عصر دیروز (شنبه) دومین وزیر خارجه ای بود که با همتای ایرانی اش در تهران دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر خارجه بلاروس نیز قرار است امروز (یکشنبه) با ظریف دیدار کند و اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل آخرین مقامی است که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۲ با حضور در تهران در خصوص آخرین تحولات سوریه به رایزنی با ظریف و دیگر مقامات کشورمان می پردازد.

تهران در طی هفته ها و ماه های اخیر میزبان کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، چند تن از وزرای خارجه این اتحادیه و تعدادی از وزرای خارجه کشورهای منطقه بود.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعدازظهر شنبه هفته گذشته ۱۷ اسفند ماه در اولین سفرش به ایران وارد تهران شد و یکشنبه ۱۸ اسفند رایزنی های گسترده ای را با مقامات کشورمان داشت و فردای آن روز هم به شهر اصفهان رفت و از جاذبه های گردشگری این شهر دیدن کرد.

« خوزه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر خارجه اسپانیا نیز که دهم اسفند ماه برای سفری سه روزه راهی ایران شد، شنبه شب را در اصفهان سپری کرد و روز یکشنبه (یازدهم اسفند ماه) با ظریف دیدار و به دلیل برگزاری نشست اتحادیه اروپا درباره تحولات اوکراین سفرش را نیمه کاره گذاشت و تهران را ترک کرد.

رادوسلاو شیکورسکی وزیر خارجه لهستان نیز که قبل از همتای اسپانیایی خود به تهران آمده بود و قرار بود سفری سه روزه به ایران داشته باشد یک روز را در اصفهان سپری کرد و به تهران بازگشت و در تاریخ دهم اسفند ماه با ظریف دیدار و در نشست خبری حضور یافت و به خاطر تحولات کریمه سفرش را نیمه کاره گذاشت و به ورشو بازگشت.

قبل از وزیر خارجه لهستان، تهران میزبان هوشیاری زیباری وزیر خارجه عراق و خالد بن محمد العطیه وزیر خارجه قطر بود. زیباری که ۶ اسفند وارد تهران شد، هفتم اسفند ماه با ظریف دیدار کرد و بعدازظهر هفتم اسفند ماه نیز وزیر خارجه قطر به تهران آمد.

همزمان با حضور وزرای خارجه قطر و عراق در تهران، اخباری منتشر شد مبنی بر برگزاری نشست سه جانبه ای با حضور وزرای خارجه ایران، قطر و عراق درباره سوریه.

پس از توافق ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک تهران میزبان وزرایی از اتحادیه اروپا بود که اما بونینو وزیر خارجه ایتالیا اولین وزیر اروپایی و البته نخستین زن دیپلمات اروپایی بود که بعد از آغاز به کار دولت یازدهم راهی تهران شد و پس از آن کارل بیلد وزیر خارجه سوئد، دیدیر ریندرز وزیر خارجه بلژیک، رادوسلاو شیکورسکی وزیر خارجه لهستان و وزیر خارجه اسپانیا به تهران سفر کردند.

البته سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان، احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه، وزیر خارجه ژاپن، وزیر خارجه سنگال و… از دیگر وزرایی بودند که در این مدت به تهران سفر کردند.

علاوه بر دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل و رئیس گروه متنفذین از دیگر مهمانان دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم بودند.

دوشنبه آخر سال جاری شمسی ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای به وین می روند تا در دومین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ در خصوص گام پایانی توافقنامه ژنو بر سر یک میز به گفت وگو بنشینند.

این نشست که قرار بود تا ۲۹ اسفند ماه به طول بینجامد به دلیل آغاز سال نو ۲ روزه خواهد بود و یک روز زودتر پایان می پذیرد.