به گزارش پارس به نقل از رویترز، آلکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس امروز چهارشنبه تصریح کرد، ما به آرامی نسبت به آغاز مانور بزرگ نظامی ناتو در لهستان واکنش نشان می دهیم. این یک تنش آشکار در نزدیکی مرزهای ما به شمار می رود. بر اساس این گزارش درخواست بلاروس برای استقرار ۱۲ تا ۱۵ فروند جنگنده روسی در این کشور در حالی است که تحولات اخیر اوکراین و تصرف شبه جزیره کریمه توسط روسیه موجب شده تا آمریکا تصمیم به تقویت نیروی هوایی خود در لهستان بگیرد. آمریکا و لهستان روز سه شنبه مانور نظامی گسترده ای را آغاز کرده اند و انتظار می رود حداقل ۱۲ فروند جنگنده اف ۱۲ آمریکا در این مانور شرکت کنند.

مانور دریایی مشترک آمریکا، بلغارستان و رومانی نیز از امروز چهارشنبه آغاز شده است. اجرای این مانورها پیش از آغاز بحران اوکراین برنامه ریزی شده بود ولی با تشدید بحران این کشور اهمیت انجام این مانورها بیش از پیش شده است. روسیه و بلاروس پس از فروپاشی شوروی سابق" پیمان اتحاد" امضا کرده اند.

وزارت دفاع روسیه تاکنون در قبال این درخواست رئیس جمهور بلاروس واکنش نشان نداده است. بلاروس یکی از نزدیکترین متحدان روسیه به شمار می رود. لوکاشنکو نیز از حمایت های سیاسی و اقتصادی روسیه برخوردار است.