به گزارش پارس به نقل از تسنیم، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران که از امروز سفر رسمی دو روزه ای را به سلطان نشین عمان خواهد داشت، با سلطان قابوس بن سعید حاکم عمان دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

به نقل از پایگاه خبری الحیات؛ سلطان نشین عمان در خصوص سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور با صدور بیانیه ای اعلام کرد: در سفر رئیس جمهوری ایران به مسقط قرار است در خصوص نحوه گسترش روابط بین دو کشور و توسعه همکاری بین سلطلن نشین عمان و جمهوری اسلامی ایران مذاکراتی بین مقامات دو کشور صورت گیرد.

در ادامه این بیانیه عمانی آمده است: دو کشور در این مرحله می کوشند سطح روابط بین تهران و مسقط به گونه ای گسترش یابد، که خواسته ها و منافع ملت های دو کشور محقق شود.

مقامات سلطان نشین عمان در خصوص سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور اعلام کردند: در جریان این سفر قرار است پروژه احداث بزرگ ترین پل ارتباطی بین عمان و ایران مورد بررسی قرار گیرد، این پل ارتباطی قرار است بر روی تنگه هرمز در روی خلیج فارس احداث شود، و در نوع خود به عنوان اولین پل ارتباط زمینی بین جمهوری اسلامی ایران و یک کشور عرب حوزه خلیج فارس خواهد بود.

مقامات عمانی در خصوص سفر رئیس جمهوری ایران به کشورشان گفتند: هم اکنون انتظار می رود، مقامات دو کشور برای آغاز صادرات گاز از ایران به عمان توافقی صورت گیرد.

در این سفر قرار است شماری از مقامات جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهوری را در سفر به عمان همراهی کنند که می توان به نام مسئولان ذیل اشاره کرد: دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی ربیعی وزیر کار و امور اجتماعی، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری، حسین فریدون مشاور ویژه رئیس جمهوری در امور اجرایی، مسعود سلطانی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست، ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی و شماری دیگر از مسئولان رئیس جمهوری را در سفر به عمان همراهی می کنند.

گفتنی است سلطان قابوس حاکم عمان به محض پیروزی دکتر حسن روحانی اولین مقام رسمی خارجی بود که برای تبریک به تهران سفر کرد، وی همواره بین تهران و غرب نقش میانجی را ایفا کرده، و حسن روحانی دومین رئیس جمهوری ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ است که به عمان سفر می کند، پیش از وی محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق ایران در سال ۲۰۰۷ به این کشور سفر کرده بود.

علاوه بر روابط سیاسی بین دو کشور سطح مبادلات تجاری و اقتصادی بین عمان و ایران هم بسیار خوب بوده به گونه ای که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال ۲۰۱۳ به یک میلیارد دلار رسیده بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط هم در خصوص سفر رئیس جمهوری ایران به سلطان نشین عمان گفت: این سفر بسیار مهم است و می تواند باعث گشوده شدن تمام درها برای توسعه روابط بین دو کشور در تمامی زمینه ها شود.

وی در ادامه افزود: قرار است تا پایان سال جاری میلادی سطح سرمایه گذاری های بین دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

سفیر ایران در مسقط در این باره افزود: جمهوری اسلامی ایران قرار است در بندر الدقم عمان واقع در دریای العرب ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری کند، و در این سرمایه گذاری بیش از ۱۰۰ مخزن بزرگ ذخیره نفت و گاز ایرانی احداث خواهد شد.

سفیر ایران در مسقط در بخش دیگری از سخنانش در خصوص سرمایه گذاری های بین سلطان نشین عمان و جمهوری اسلامی ایران گفت: در بنادر صلاله و صحار در عمان ایران پروژه هایی را احداث خواهد کرد که شامل احداث کارخانجات تولید داروهای پزشکی و احداث بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی خواهد بود.

وی در این زمینه و در خصوص سرمایه گذاری های سلطان نشین عمان در جمهوری اسلامی ایران گفت: مسقط قرار است در زمینه های آموزشی، پتروشیمی و استخراج نفت سرمایه گذاری هایی به ارزش ۴ میلیارد دلار انجام دهد.

وی همچنین به موضوع احداث خط لوله انتقال گاز ایران به عمان اشاره کرد که قرار است ظرف مدت دو سال به انجام برسد.

سفیر ایران در عمان همچنین به موضوع احداث پل ارتباطی بین سلطان نشین عمان و جمهوری اسلامی ایران بر روی تنگه هرمز در خلیج فارس اشاره کرد، البته وی از بیان جزئیات این طرح خودداری کرد.

سفیر ایران در پایان سخنانش هم گفت: کشورم مایل است در کنار کشورهایی باشد که در زمان مشکلات واقعا در کنار ایران ایستادند، چرا که جناب سلطان قابوس در نزدیکی آراء و نظرات ایران و گروه ۱+۵ نقش عمده ای را ایفا کرده است.