به گزارش پارس به نقل از کیهان، آمریکا محمد بن نایف آل سعود را شریکی قدرتمند می داند. آمریکا سران عربستان را وادار کرد تا تمام اختیارات بندر بن سلطان- به ویژه پرونده سوریه- را به پسر عمویش محمد بن نایف واگذار کند.

سایت اینترنتی شبکه تلویزیونی المنار در یادداشتی در این باره نوشت: پس از خشم اوباما و اعضای دولتش نسبت به بندر بن سلطان به سبب سوءمدیریت بحران سوریه و نیز پس از اظهارات بندر بن سلطان به رئیس جمهور فرانسه در تابستان گذشته مبنی بر این که عربستان پس از آنکه اعتمادش را به آمریکا از دست داد می خواهد روابطش را با اروپا تقویت کند، محمد بن نایف به بهترین شخصیت نزد دولت آمریکا مبدل شد.

استقبالی که محمد بن نایف در آخرین سفرش به آمریکا در تاریخ ۱۲ تا ۱۴ فوریه گذشته با آن روبرو شد، تایید و حمایت آمریکا از وی را کاملا آشکار می سازد. وی در این سفر با باراک اوباما و نیز وزیر خارجه آمریکا و جان برنان رئیس سازمان سیا دیدار کرد.

المنار می افزاید: ملک عبدالله می خواهد پسرش متعب را به جانشینی خود برساند اما نیاز آمریکا به تجربه محمد بن نایف وی را به خوش شانس ترین نامزد آمریکا برای جانشینی عبدالله تبدیل کرده است. آمریکا تلاش می کند تا محمد بن نایف پس از عمویش به پادشاهی برسد و برای دوری از هرگونه تنش در میان خانواده ها و جناح های خاندان حاکم سعودی، متعب بن عبدالله ولی عهد محمد بن نایف شود.

وضعیت نگران کننده عربستان، در رأس اولویت های آمریکا در منطقه و در مراحل آتی خواهد بود.
همزمان با انتشار این گزارش، عبدالباری العطوان سردبیر روزنامه القدس العربی و سایت رأس الیوم در تحلیلی خاطر نشان کرد: مقامات سعودی احساس می کنند که خطر از داخل آنها را تهدید می کند؛ با طولانی شدن بحران سوریه و ورود جنگ در این کشور به چهارمین سال خود، شورش و خشونتها در داخل عربستان در حال شدت گرفتن است. اکنون در سوریه مبارزه با تروریسم در اولویت قرار گرفته است، و سرنگونی نظام این کشور دیگر در اولویت نیست.

وی با بیان اینکه نایف بن عبدالعزیز در تلاش برای رهایی از میراث بندر بن سلطان است، می نویسد: اعلام تروریست بودن گروه اخوان المسلمین، به معنای مجرم دانستن اکثر مبلغان بزرگ و کوچک سعودی، و قانونی بودن بازداشت آنان طبق قوانین جدید و زندانی کردن آنان به مدت ۳ تا ۲۰ سال است. حتی حضور مبلغان سعودی در نشستها و دیدارهای هیئت علمای ارشد مسلمان که یوسف قرضاوی ریاست آن را برعهده دارد، آنان را مشمول قانون مبارزه با تروریسم می کند، و همین امر شامل هر کسی خواهد بود که مهمان شبکه الجزیره (قطر) شود، یا نماد زرد میدان « رابعه العدویه» (اخوان المسلمین مصر) را با چهار انگشت نشان دهد؛ این در حالی است که ده ها هزار عربستانی این نماد را در شبکه های اجتماعی گذاشته اند، که برخی از آنان نیز از مبلغان بزرگ و کوچک هستند.

العطوان معتقد است: آشکار است که نایف در پس پرده صدور این قوانین قرار دارد تا از میراثی که پسر عمویش بندر بن سلطان برایش گذاشته رهایی یابد، و به صورت تدریجی مفهوم دخالت نظامی در سوریه را تغییر دهد، و همه اتهامات در خصوص حمایت کشورش از تروریسم را پاک کند، چرا که این امر در آینده با پیامدهای قانونی بین المللی همراه خواهد بود.

عطوان افزود: برای ما عجیب نخواهد بود، اگر روزی نیروهای سعودی به دلیل حمایت قطر از یک گروه « تروریستی» و تهدید امنیت و ثبات عربستان، بحرین و مصر به مرزهای این امیرنشین تجاوز کنند.
وی می نویسد: به نظر می رسد سیاست عربستان در مبارزه با انقلاب های دموکراسی خواهانه مردم در کشورهای منطقه شکست خورده و باید سیاست جدیدی جایگزین روش مشت آهنین شود.