به گزارش پارس به نقل از تسنیم، دیدار کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با نرگس محمدی و گوهر عشقی به گونه ای سفر هیئت اروپایی را به ایران تحت تأثیر قرار داد که کارشناسان مسائل سیاسی درباره این دیدار می گویند اشتون با این دیدارها لایه پنهان سفر خود به تهران را نمایان کرد، زیرا وقتی در آخرین ساعات شنبه شب هواپیمای حامل هیئت اروپایی در تهران روی زمین نشست، او اعلام کرد که دیدار با مقام های ارشد ایرانی در دستور کار این هیئت است و آنها پس از سفر به اصفهان، ایران را ترک خواهند کرد ولی گویا دستور کار اشتون و تیم همراهش اینگونه نبود تا جایی که نرگس محمدی پرده از واقعیت برداشت و گفت: دعوت نامه رسمی از سوی اشتون داشتم و کاملا رسمی بود.

البته نخستین بار نیست که مقام های غربی به بهانه دیدار با مقام های سیاسی و دیپلمات های ایرانی با محکومان امنیتی دیدار می کنند؛ چه آنکه پیش از این نیز هیئت پارلمانی اروپا در سفر به تهران با نسرین ستوده و جعفر پناهی از محکومان فتنه ۸۸ دیدار و جایزه « ساخاروف» را که یکی از جوایز « آزادی بیان» است، در سفارت یونان به آنها اهدا کردند.

در آن روزها البته اعتراضات فراوانی نسبت به دیدار هیئت اروپایی و این دو محکوم امنیتی صورت گرفت؛ حتی نام برخی چهره های شاخص مجلس در این رابطه به میان آمد و وزرای امور خارجه و اطلاعات به بهارستان احضار شدند اما مسئله قابل تامل، عدم اتخاذ تدبیری صحیح در راستای عدم تکرار اینگونه دیدارها بود.

*** مذاکره کننده هسته ای یا گزارشگر حقوق بشر ایران

کاترین اشتون که چند سالی است بر سر پرونده هسته ای ایران با مقام های عالی رتبه کشورمان گفت وگو می کند، راه زیادی تا بازنشستگی ندارد و باید تا چند ماه دیگر جای خود را به فرد دیگری بدهد.

پیرو رایزنی های اتحادیه اروپا برای موضوع هسته ای ایران بود که اشتون سفر به ایران را در دستور کار خود قرار داد و در این سفر با حسن روحانی رئیس جمهور، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی لاریجانی رئیس مجلس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل دیدار کرد تا نظرات آنها را در خصوص حل مسئله دیپلماتیک پرونده هسته ای بشنود.

اشتون در حال رایزنی با مقامات ایرانی بود که مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توییتر خود از دستور کار جدید اشتون در جریان سفر به ایران خبر می دهد و می نویسد: کاترین اشتون به مناسبت روز جهانی زن با تعدادی از فعالان زن ایرانی دیدار می کند.

تا اینکه پس از دیدارهای اشتون با مقامات ایرانی در روز یکشنبه خبری در رسانه ها منتشر شد که از اقدام شیطنت آمیز این مقام ارشد اروپایی حکایت داشت؛ خبری که حاکی از دیدار کاترین اشتون با نرگس محمدی و گوهر عشقی مادر ستار بهشتی بود.

سایت بی بی سی فارسی که زیرنظر وزارت امور خارجه انگلیس فعالیت می کند در خبری
پیرامون سفر اشتون به تهران، مدعی شده که وی با ۵ فعال زن دیگر نیز دیدار کرده است

پیش از او نیز خبرگزاری فرانسه به نقل از یک عضو هیئت اروپائی اعلام کرده بود که قرار است این هیئت به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زنان، با نمایندگان برخی از سازمان های مردم نهاد که اکثر آنها فعالان جنبش زنان در تهران هستند ملاقات و گفت وگو کند.

این در حالی است که صبح روز یکشنبه، مایکل مان از دیدار شنبه شب فعالان زن حقوق بشر با اشتون خبر داد و در خصوص محتوای گفت وگوهای مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مقام های ایرانی گفت: « مسئله حقوق بشر در ایران همواره از موضوعات مهم برای اتحادیه اروپا بوده که به طور حتم درباره آن صحبت شده است. »

*** لایه پنهان سفر اشتون به تهران

با توجه به دیداری که اشتون با محکومان امنیتی ایران داشت، سردار سیدمسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح، این ملاقات را نقض کننده قوانین دیپلماسی دانست و در این مورد گفت: این دیدار، مقدمه سازی برای دخالت های بعدی است که باید جلوی آن گرفته شود.

وی به سوابق دخالت غربی ها در امور داخلی ایران و تلاش برخی نمایندگان و مقامات آنان برای استفاده از فرصت های دیپلماتیک برای دیدار با مجرمین و محکومین ضدانقلاب در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: تحت هیچ بهانه ای اجازه دخالت غرب در امور داخلی ایران را نمی دهیم و مسئولین مربوط باید مراقبت کنند که طرف های مذاکره کننده از محدوده های تعیین شده عبور نکنند.

همچنین سیدفتح الله حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه دیدار اشتون با فتنه گران غیرقانونی است، خواستار پاسخگویی وزارت خارجه درباره دیدار کاترین اشتون با برخی فتنه گران شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: مقامات ایران همیشه با صداقت و احترام با غربی ها برخورد کرده اند ولی طرف غربی این احترام را نگه نداشت، لذا ملت ایران هیچ وقت به غرب اعتماد نداشته و این حرکت هم نشان داد که آنها حتی حاضر نیستند احترام خودشان را هم نگه دارند.

*** دلیل اشتون برای سفرش به ایران

سایت بی بی سی فارسی که زیرنظر وزارت امور خارجه انگلیس فعالیت می کند، در خبری پیرامون سفر اشتون به تهران، مدعی شده است که وی با ۵ فعال زن دیگر نیز دیدار کرده است. براساس خبری که این سایت خبری منتشر کرده است، اشتون در تهران به خبرنگار بی بی سی گفته است: ما از ابتدا در طرح موضعمان در خصوص حقوق بشر در ایران خیلی صریح بوده ایم.

او منظور خود را از صراحت مشخص نکرد، اما بسیاری این انتقاد را نسبت به مقام های غربی مطرح می کنند که آنها استاندارد دوگانه ای را در معیارهای حقوق بشری خود در نظر گرفته اند، در مقابل اقدامات ایران و متحدانش صراحتا موضع گیری می کنند اما مواضع آنها در قبال متحدان شان، دوپهلو و متناقض است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از گفت وگوی خود با بی بی سی گفته است: برای من به طور خاص خیلی مهم بود که همزمان با روز جهانی زن از این زنان بشنوم از نظر آنها چطور می توان شرایط را « تغییر» داد.

اشتون همچنین در بیانیه ای که در پایان سفر به تهران منتشر کرد، بار دیگر موضوع دیدار خود با فعالان زن در ایران را پیش کشید و اعلام کرد: کسی نباید تعجب کند که در سفر من تمرکز زیادی بر موضوع حقوق بشر بود، با فعالان زن درباره شرایط زنان در ایران گفت وگو کردم؛ فعالیت هایی که از روزنامه نگاری تا کمک به پناهندگان افغان، بخش های مختلف جامعه مدنی را در بر می گیرد.

علاوه بر اشتون، مایکل مان سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گفت وگویی پیرامون سفر هیئت اروپایی به تهران به اظهارنظر پرداخت. وی با بیان اینکه موضوع حقوق بشر یکی از مسائل مطرح شده در گفت وگو با مقام های ایرانی بود، گفت: نگرانی های مستندی در این زمینه وجود دارد. خانم اشتون می خواست پتانسیل زمینه هایی که طرفین می توانند در آینده درباره آن همکاری کنند را بسنجد اما باید بگویم که بیشتر این ها بستگی به پیشرفت در پرونده هسته ای ایران دارد.

مایکل مان در پاسخ به سؤالی در خصوص « مذاکرات حقوق بشری هیئت اروپایی در تهران» با بیان اینکه ترجیح می دهم به جزییات آنچه درباره آن مذاکره شده، اشاره نکنم، خاطرنشان کرد: " مشخص است که اتحادیه اروپا در زمینه [حقوق بشر] نگرانی هایی دارد. برخی از تحریم های ما در مورد اشخاص، به دلیل موضوعات حقوق بشری اعمال شده اند و ما به صورت مداوم دراین باره با مقام های ایرانی صحبت می کنیم البته شایان ذکر است که وزیر امور خارجه تازه ایران، هنگامی که برگزیده شد، از تمایلش به از سر گیری گفت وگوها در زمینه حقوق بشر خبر داد. ما در اتحادیه اروپا به طور مثال یک نماینده ویژه در زمینه حقوق بشر داریم، که می تواند در این زمینه نقش بازی کند. در نتیجه در این زمینه هم ما می خواستیم فضا را بسنجیم و ببینم که در صورت نیاز چه پتانسیل هایی وجود دارد. "

نرگس محمدی به رادیو فردا گفته است که دیدارش با کاترین اشتون کاملا
رسمی بوده و وی قبل از دیدار دعوت نامه رسمی دریافت کرده است

سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در تشریح دیدار اشتون با محکومان فتنه ۸۸ نیز گفت: او با فعالان حقوق زنان که نمایندگان جامعه مدنی بودند، دیدار کرد، با آنها گفت وگو کرد و تحت تاثیر برخی از داستان هایی که از آنها شنید قرار گرفت. به نظرم این خیلی مناسب بود که این دیدار در روز جهانی زن انجام شد.

وی در خصوص واکنش رسانه ها و مقام های ایرانی نسبت دیدارهای غیررسمی اشتون در تهران گفت: خانم اشتون یک برنامه مشخص برای سفر به تهران داشت. او با افرادی از دولت دیدار کرد و همچنین دیدارهای جالبی با افرادی از جامعه مدنی داشت. او از این دیدارها اطلاعات زیادی به دست آورد و روابط خوبی برقرار شد. من نظر خاصی درباره آنهایی که بخواهند این دیدارها را مورد انتقاد قرار دهند، ندارم. به هر حال هر کسی حق دارد که نقد کند. ما به کار خود ادامه می دهیم و خانم اشتون هم به انجام دادن کار خود به خوبی ادامه می دهد.

*** روایت نرگس محمدی از دیدار با اشتون

سه شنبه شب، نوبت به نرگس محمدی رسید تا درباره دیدار خود با اشتون با یک رسانه بیگانه اظهارنظر کند. او که رادیوی فارسی زبان « فردا» وابسته به سازمان CIA را برای بیان نظراتش انتخاب کرده بود، اعلام کرد که دیدارش با کاترین اشتون کاملا رسمی بوده و وی قبل از دیدار دعوت نامه رسمی دریافت کرده است.

وی که از محکومان امنیتی است، گفت: به مناسبت روز جهانی زنان که با سفر خانم اشتون به ایران مصادف شده بود، ایشان تمایل داشتند که تعدادی از زنان فعال را ببینند و دعوت نامه ای را هم برای من فرستادند و من آن را قبول کردم و آن روز هم خدمتشان بودیم.

اقدام کاترین اشتون در دیدار با محکومان امنیتی که آنها را « فعالان زن»
نامیده است، درستی بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر بی نتیجه بودن
مذاکره با غربی ها و اعتماد به آنها را نیز تایید می کند

محمدی گفت: محور بحث ها هم هر وقتی که در حوزه زنان هست می تواند شامل خیلی از مسائل مرتبط با فعالیت های زنان یا حقوق زنان باشد. در رابطه با حقوق بشر بحث و گفت وگو شد و همین طور شرایط موجود که مطالبات زنان چه هست و آنها چه وضعیتی دارند و اولویت مطالبات زنان در ایران چه هست. همچنین در زمینه حقوق بشر گفت وگو شد و بحثی که البته بنده هم در آنجا داشتم در مورد ضرورت تحقق جامعه مدنی است، چون که به نظر من تحقق آن می تواند باعث تحقق بسیاری از مطالبات بسیاری از اقشار مردم از جمله زنان باشد که می تواند شامل زنان نیز بشود و اینها بحث و گفت وگوهایی بود که بین من و خانم اشتون بود.

وی همچنین در خصوص جزئیات اظهار داشت: این دیدار کاملا رسمی بود و من یک دعوتنامه رسمی از ایشان دریافت کردم و جواب دادم و اعلام شد و آدرس آن را هم به من دادند که سفارت اتریش در تهران بود و ملاقات ما هم تقریباً چند ساعت طول کشید.

محمدی در پاسخ به سوالی در مورد طیف های حضور در این جلسه اظهار داشت: این فعالان عمدتا از حقوق زنان بودند و من فقط از فعالان حقوق بشر و زنان بودم و بقیه هم چون به مناسبت روز جهانی زنان دعوت شده بودند فقط از فعالین حقوق زنان دعوت شده بودند.

*** پرونده هسته ای؛ بهانه ای برای اقدامات دیگر اروپا

آنچه در این میان روشن به نظر می رسد و بارها مورد تاکید مقام های عالی رتبه کشورمان قرار گرفته، این است که پرونده هسته ای تنها بهانه ای برای اعمال فشار بر ایران و مانعی برای افزایش قدرت منطقه ای و جهانی ایران است. در این برهه زمانی، ایران به عنوان یک قدرت نرم منطقه ای، تأثیر غیرقابل انکاری در تحولات خاورمیانه دارد؛ به گونه ای که ایران همواره یک طرف بازی در تحولات سوریه، مصر، عرق، افغانستان، ترکیه و سایر کشورهای بوده است.

با این رویکرد تردیدی نیست که پرونده هسته ای، مسئله اصلی غرب نیست؛ آنها به بهانه مذاکره بر سر برنامه اتمی ایران قصد دارند از افزایش قدرت ایران در منطقه جلوگیری کنند و با حرکت گام به گام، ایران را وادار کنند که خواسته های شان را بپذیرد.

غرب با اینگونه اقدامات نشان داده است که حتی اگر پرونده هسته ای نیز حل وفصل شود
پای موضوعات دیگری را به میان خواهد کشید تا همواره اهرمی برای فشار بر ایران داشته باشد

شاید بهترین تعبیر در این خصوص بیانات رهبر معظم انقلاب در سخنرانی شان در اول فروردین ۸۸ باشد. ایشان در این سخنرانی با اشاره به سیاست های دولت آمریکا تاکید کردند: " آنها می گویند به سوی ایران دست دراز کرده ایم و ما می گوییم اگر آمریکا در زیر دستکش مخملی، دستی چدنی را پنهان کرده باشد این اقدام هیچ معنا و ارزشی ندارد. "

اقدام کاترین اشتون در دیدار با محکومان امنیتی که آنها را « فعالان زن» نامیده است، درستی بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر بی نتیجه بودن مذاکره با غربی ها و اعتماد به آنها را نیز تایید می کند.

حضرت آیت الله خامنه ای، بیست و هشتم بهمن امسال در دیدار با مردم آذربایجان با انتقاد از برخی تلاش ها برای معرفی یک چهره غیرواقعی از آمریکا به مردم، گفتند: " برخی افراد تلاش دارند با بزک کردن چهره آمریکا، زشتی ها و خشونت ها و وحشت آفرینی ها را از این چهره بزدایند و دولت آمریکا را دولتی علاقمند به مردم ایران و انسان دوست معرفی کنند، اما تلاش این افراد به نتیجه نخواهد رسید. "

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری سخنان خود در ابتدای امسال در مشهد مقدس گفتند: " تصور برخی دولتمردان دولت قبلی و همچنین برخی دولتمردان دولت فعلی این است که اگر ما در قضیه هسته ای، با امریکا مذاکره کنیم، موضوع حل می شود. من هم به دلیل اصرار آنها بر مذاکره درخصوص موضوع هسته ای، گفتم مخالفتی ندارم اما همان موقع هم تاکید کردم که خوشبین نیستم. "

ایشان افزودند: " نشانه های خوشبین نبودن، اکنون در حال آشکار شدن است و دلیل بارز آن هم، اظهارات سخیف و توهین آمیز سناتورها و مقامات آمریکایی بر ضد ملت ایران است. "

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تأکیدهای مکرر قبلی خود مبنی بر اینکه موضوع هسته ای، بهانه ای بیش نیست، خاطرنشان کردند: " اگر روزی بر فرض محال هم، موضوع هسته ای مطابق خواسته آمریکا، حل شود، آمریکایی ها مسائل دیگر را پیش خواهند کشید، و اکنون نیز همه شاهد هستند که سخنگویان دولت آمریکا از موضوعات حقوق بشر و توانایی موشکی و دفاعی ایران، سخن به میان می آورند. "

رهبر انقلاب اسلامی همچنین درخصوص مذاکرات هسته ای خاطرنشان کردند: " کاری که وزارت امور خارجه و مسئولان دولتی درخصوص مذاکرات هسته ای آغاز کرده اند ادامه پیدا خواهد کرد و ایران نقض کننده کاری که شروع کرده است، نخواهد بود اما همه بدانند که دشمنی آمریکا با اصل انقلاب اسلامی و اسلام است و این دشمنی، با مذاکرات پایان نخواهد یافت. "

حالا بیش از هر زمان دیگری روشن است که این اظهارات با روشن بینی و تحلیل دقیق از وضعیت جهانی و باطن غربی ها مطرح شده است؛ چراکه غرب با اینگونه اقدامات نشان داده است که حتی اگر پرونده هسته ای نیز حل وفصل شود، پای موضوعات دیگری را به میان خواهد کشید تا همواره اهرمی برای فشار بر ایران داشته باشد.